Overslaan en naar de inhoud gaan
staatje
ING: ‘Grootste klappen op internationale binnenvaart’

Coronakrimp met flinke uitschieters in transport en logistiek

De coronacrisis zorgt dit jaar voor een naar verwachting historisch grote volumedaling van 13,5 procent in de sector transport en logistiek.

De verschillen tussen deelsectoren zijn hierbij aanzienlijk. Zo wordt het personenvervoer veel harder geraakt dan het goederenvervoer (-4,5 procent). Terwijl de impact voor het vervoer door de lucht het grootst is (-50 procent) en ook het openbaar vervoer fors krimpt, profiteert het post- en pakketvervoer juist (+7 procent).

In 2021 is er over de hele linie weer groei, maar in het personenvervoer dreigt structurele impact en duurt het meerdere jaren om er weer bovenop te komen. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.

Binnenvaart

In de eerste helft van dit jaar daalde het internationale binnenvaartvolume met 10 procent dubbel zo snel dan het nationale deel (-4 procent). Ook zijn schepen beduidend minder zwaar beladen. Een markt die goed standhoudt, is het vervoer tussen de havens van het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). Voor de rest van 2020 wordt langzaam herstel verwacht. Verdere daling van het waterpeil in september kan het volume nog drukken.

Krimpmarkt

Het vervoer op de Rijn en zijrivieren is de belangrijkste markt voor de binnenvaart (72 procent van de omzet is internationaal en ruim de helft komt uit Duitsland). De afvoer naar de Oosterburen liep de afgelopen twee jaar met 10 procent terug en zakt dit jaar verder terug. Dit komt naast corona door de afbouw van het kolenvervoer, maar ook door de moeizaam draaiende zware industrie en de afgenomen betrouwbaarheid door laagwater, dat in het droogtejaar 2018 verladers naar het spoor deed uitwijken.

Containervervoer

Met het uitgebreide netwerk van inland terminals groeide het nationale vervoer wel. Het momentum hiervoor verzwakt echter, onder meer doordat de congestie in de haven nog steeds ‘een uitdaging’ is en het wegvervoer sneller verduurzaamt. Wel zijn er nog steeds kansen, bijvoorbeeld voor intensiever vervoer over de beter toegankelijke Twentekanalen en het vervoer van biomassa, schroot en chemische producten (zoals gassen).

klappen    

 

leaderboard