Overslaan en naar de inhoud gaan
hvn
Havenbedrijf Rotterdam

Krachtenbundeling op corridor Amsterdam-Utrecht-Rotterdam

 

TMA Logistics, CTU en VCL slaan de handen ineen met de oprichting van de North West Central Corridor.

Deze bundeling van lading moet een betrouwbaarder barge-product tot resultaat hebben en leidt daardoor tot duurzamer transport en minder vertraging bij de afhandeling aan de terminals. Het initiatief wordt ondersteund door de deepsea containerterminals in Rotterdam, Port of Amsterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en het duurzaam logistiek programma Lean & Green Europe.

Voor het transport van containers op de route Amsterdam-Utrecht-Rotterdam wordt de binnenvaart van essentieel belang geacht. Jaarlijks worden op deze wijze ruim 250.000 containers vervoerd. Sinds maandag 18 februari wordt deze lading gebundeld. De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij de verschillende terminals minimaal 150 tot 200 containers combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam (RWG, APMT, ECT Delta of ECT Euromax). De start is met zeven binnenvaartschepen die samen per week zeventien afvaarten verzorgen, waarmee zo’n 5.000 containers vervoerd worden.

“Samenwerken in corridors is absoluut noodzakelijk”, vertelt Etienne Morrien, directeur van CTU. “We zullen als ‘achterland’ mee moeten in de ladinggroei om met innovatieve oplossingen de binnenvaart concurrerend en betrouwbaar te houden”. Rens Rohde, CFO TMA Holding: “De bundeling betekent lagere demurrage- en detentiekosten voor onze klanten. Ook zullen er minder containers over de weg vervoerd worden”.

Sectorbelang

De havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam zijn verheugd met het initiatief. “We ondersteunen dit soort projecten waarbij het belang van de sector voorop staat, van harte”, licht Rob Smit, manager Achterland van Port of Amsterdam toe. “Een goede afhandeling van de containerbinnenvaart is van groot belang voor de ontwikkeling van Nederland als de meest efficiënte en betrouwbare logistieke hub van Europa.”

De North West Central Corridor sluit goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van I&W, de provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’. Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam: “Vorig jaar is in dit kader al de West-Brabant Corridor van start gegaan, die op soortgelijke wijze de havens van Tilburg, Oosterhout en Moerdijk met Rotterdam verbindt. Daar hebben we al uitstekende ervaringen mee opgedaan”.

 

 

leaderboard