Overslaan en naar de inhoud gaan
sluis
In de sluis.

Kostenstijging in binnenvaart zet door in 2018

Ook in dit lopende jaar zullen de kosten van het vervoer per binnenvaartschip weer stijgen. De belangrijkste oorzaak van deze kostenstijging is de hogere brandstofprijs die ook voor het aankomende jaar wordt voorzien. Deze ontwikkeling is weer een voortzetting van de verhoging van de gasolieprijs die in 2016 is ingezet. Dit en meer blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart, die zijn geactualiseerd door Panteia in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB).

Infographic

De kostenstijging is vooral het gevolg van toenemende brandstofprijzen, die in 2017 stegen met 14,8 procent. De grootste stijging in kosten is dan ook te zien bij schepen die relatief veel vaaruren maken (continuvaart). Bij deze schepen is het aandeel van brandstofkosten in de totale exploitatiekosten aanzienlijk. Panteia spreekt dan met name over de tankvaart en duwvaart. Als de brandstofkosten buiten beschouwing worden gelaten, varieert de kostenindex tussen de +1,0 en +2,8 procent.

Verder namen ook de reparatie- en onderhoudskosten, arbeidskosten en verzekeringskosten toe. De gemiddelde rentelasten daalden daarentegen in 2017.

Verwachtingen

In 2018 wordt opnieuw een kostenstijging voorzien. De verwachte kostenindex varieert tussen de +3,4 en +5,9 procent, afhankelijk van het type reis en schip. In de zand- en grindvaart wordt voor het aankomende jaar een kostenstijging verwacht variërend tussen de +3,4 en +4,8 procent.

De stijging in brandstofkosten wordt naar verwachting doorgezet in 2018. Op basis van de raming van het Centraal Planbureau wordt een stijging van 10,6 procent verwacht. Schepen met veel vaaruren zullen dus wederom de grootste kostenstijging kennen. Echter, het component brandstofkosten is behoorlijk onvoorspelbaar en sterk afhankelijk van de omstandigheden die de wereldwijde oliemarkt bepalen.

 

leaderboard