Overslaan en naar de inhoud gaan
boten KNRM
Reddingsboten in actie. Foto KNRM

KNRM vervangt in 15 jaar alle 75 reddingsboten

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vervangt de komende 15 jaar haar hele vloot van 75 reddingsboten. De vrijwilligersdienst is langs de kust dag en nacht beschikbaar voor noodgevallen op zee en het grote binnenwater. De boten variëren in lengte van 5 tot 20 meter.

Een groot deel van deze boten is zelfs inzetbaar bij windkracht 12. Om die redenen moeten deze schepen voldoen aan de hoogste eisen en in topconditie verkeren. De huidige reddingvloot omvat reddingsboten uit 1991 en daarna. De oudste dus bijna 30 jaar oud. De schepen zijn goed, maar de kosten voor onderhoud worden steeds hoger en het risico op uitval wordt groter. Tijd voor een ambitieus vervangingsplan tussen nu en 2035.

Bij de planvorming rond de vlootvernieuwing is ook nauwkeurig gekeken naar de plaatsen waar de reddingsboten nu gestationeerd zijn en of wijzigingen noodzakelijk zijn om aan de eisen van reddingcapaciteit in een gebied te doen. Deze analyse heeft niet geleid tot grote veranderingen, zodat de gehele vloot in bijna ongewijzigde vorm wordt vervangen.

De KNRM is een reddingsorganisatie die volledig bestaat dankzij vrijwilligers. Enerzijds de vrijwillige bemanningen, anderzijds de donateurs die de KNRM steunen met een vrijwillige bijdrage. Het reddingswerk is kosteloos en wordt bekostigd van giften van geredden en donateurs. De KNRM doet dit al sinds 1824 zonder overheidssubsidie, maar vervult haar rol wel vóór de overheid en vooral voor iedereen die het water op gaat.

Redders aan de wal

tas
KNRM-directeur Jacob Tas.

Directeur Jacob Tas is daar uitgesproken trots op: “Onze huidige reddingsvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen. De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze ‘Redders aan de wal’. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart”.

Het beste materiaal

De nieuw te bouwen reddingboten variëren in bouwprijs van 50.000 euro tot zelfs drie miljoen euro per stuk. Dat betekent een kostenplaatje van ruim 5,5 miljoen euro per jaar gedurende 15 jaar. De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende 15 jaren geworven kan worden, maar daarvoor zijn wel wervingscampagnes en activiteiten nodig. De KNRM investeert hiermee in de toekomst voor een veilig vaargebied in heel Nederland. Tas is blij met dit belangrijke besluit: “Aan de zeevarenden, binnenschippers en watersporters zijn wij verplicht al onze middelen in te zetten om te helpen en te redden als dat nodig is. Aan onze vrijwillige redders op de reddingsboten zijn we verplicht ze het beste materiaal te bieden, zodat zij veilig kunnen uitvaren en veilig kunnen thuiskomen.”

Tags

leaderboard