Overslaan en naar de inhoud gaan
kaartje
Franse regering stelt wetgeving in werking voor aanleg CSNE

'Kogel door de kerk' voor kanaalproject Seine-Schelde

De kogel is door de kerk, volgens de Belgen. Na de Vlaamse en de Waalse regering zette vrijdag 24 mei ook de Franse regering het licht op groen voor de Europese ‘Implementing Act’ rondom de opwaardering van de economisch belangrijke kanaalverbinding tussen de Seine en de Schelde.

Hiermee hernieuwden de drie overheden hun ‘engagement’ om de verbinding tussen het Seine- en het Scheldebekken toegankelijk te maken voor grote, moderne schepen tot 4.500 ton. Dit is een broodnodige ingreep om de 1.100 kilometer aan waterwegen optimaal in te zetten voor het goederenvervoer en zo de Belgische wegen te ontlasten. Een schip van 4.500 ton haalt tot 220 vrachtwagens van de weg.

De meest ingrijpende maatregel is de realisatie van het kanaal Seine-Nord Europe tussen Compiègne en Cambrai. Frankrijk voorziet, samen met de Franse regio’s, in 5 miljard om deze ontbrekende schakel, 107 kilometer lang, aan te leggen. Na de aanleg van deze gloednieuwe waterweg, waarvoor de werkzaamheden starten in 2020, kunnen schepen rechtstreeks doorvaren tot in Parijs: een enorme troef voor de binnenvaart.

Blauwe snelwegen

Ook in Vlaanderen verbetert De Vlaamse Waterweg nv met tal van projecten de toegankelijkheid van de blauwe snelwegen. Het project Seine Schelde Vlaanderen omvat meer dan 70 aanpassingen op tientallen locaties, waaronder de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4500 ton, de fraaie nieuwe brug in Ingelmunster, nieuwe sluizen in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve, ecologisch rivierherstel langs de Leie en het bekroonde stadsvernieuwingsproject Leieboorden in Kortrijk.

Europa is een belangrijke medefinancier van al deze ingrepen. De intergouvernementele commissie, die het project Seine Schelde al coördineert, zal toezien op de overeengekomen timing en in de broodnodige coördinatie tussen de verschillende landen voorzien. Tegen 2030 zouden alle ingrepen in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk klaar moeten zijn.

Potentieel

“We hebben al een uitgebreid waterwegennetwerk en we breiden het nog verder uit”, zegt Vlaams de Vlaamse minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts. “Momenteel is er geen volwaardige vaarweg tussen het Scheldebekken en Parijs: twee van de belangrijkste industriële regio’s in de Europese Unie. De Seine-Scheldeverbinding wordt een nieuwe watersnelweg voor container- en duwvaart tot 4.500 ton. Binnenschepen zullen dan enorme ladingen kunnen vervoeren binnen een paar dagen. Die waterlink tussen Vlaanderen en Frankrijk heeft een enorm economisch potentieel. En het is ook goed voor minder files, want elke vracht die over het water kan gaan moet niet meer over de weg”.

leaderboard