Overslaan en naar de inhoud gaan
Olielekkage

Kanaal Brussel-Charleroi toch weer open

Het ziet er steeds meer naar uit dat het bij de vervuiling van het water op het kanaal Brussel-Charleroi bij het Waalse Clabecq (Klabbeek), waardoor het scheepvaartverkeer tien dagen werd gestremd, gaat om hydrocarbonaat, dat afkomstig is van het nabij gelegen metaalbedrijf NMLK. Het kanaal is sinds enkele dagen weer open voor de scheepvaart.

JAN SCHILS

De vervuiling is nog niet helemaal verdwenen en ook duidelijk vanaf de oever waar te nemen, zeggen voorbij varende schippers.  Door een totaal gebrek aan informatie en/of tegenstrijdige berichten vanuit bij de overheid en andere instanties, was het een week lang niet duidelijk of en wanneer het kanaal weer voor de scheepvaart zou open gaan. Deze krant meldde aanvankelijk 6 april. Dat werd eerst ontkend en bleek donderdag toch juist.

De vraag wie de schuldige is van de vervuiling werd nog steeds niet officieel beantwoord, maar er bestaat een zeer sterk vermoeden dat het inderdaad om genoemd metaalbedrijf gaat. De (milieu)politie, die na veel moeite en een hoog opgelopen ruzie toegang verkreeg tot de fabriek, trof daar namelijk in een kuip dezelfde “vloeistof” aan als waaruit de 150 m3 meter grote vervuiling op het kanaal bestond.  

Hydrocarbonaat lijkt op een ruwe vorm van olie en wordt onder meer gebruikt bij het doorzagen van staalplaten, zoals bij NMLK gebeurt. Het metaalbedrijf is kennelijk beducht voor schadeclaims en ontkent in alle toonaarden verantwoordelijk te zijn voor de vervuiling. Eerst verwees het naar een in de buurt gezonken binnenschip dat een woonschip bleek te zijn zonder hydrocarbonaat aan boord. Toen dat onjuist bleek, wees het bedrijf met een beschuldigende vinger naar een oude versleten oliepijpleiding. Dat verhaal doet al jaren de ronde en zal opnieuw onderzocht worden.

leaderboard