Overslaan en naar de inhoud gaan
mart
'Jongeren enthousiast maken voor een baan binnen de maritieme sector’

Gezamenlijke arbeidsmarktbranding door Nederland Maritiem Land

Maritieme bedrijven kampen met een tekort aan onder andere technisch geschoolde medewerkers. Daarin is deze sector niet uniek; vrijwel iedere bedrijfstak in Europa zit te springen om technisch geschoolde medewerkers en ICT-specialisten en projectmanagers voor uitdagende en complexe projecten.

Daarom hebben branches en bedrijven binnen deze sector de handen ineengeslagen om mee te werken aan een gezamenlijke arbeidsmarktaanpak. En hiermee de maritieme sector beter op het netvlies te krijgen bij leerlingen en studenten. Zo ook in de regio Drechtsteden.

"Het goed positioneren van het maritieme cluster in die drukke, internationale arbeidsmarkt is de uitdaging die Nederland Maritiem Land is aangegaan. En dat was nodig", zo stelt die organisatie. "Want, zo blijkt uit diverse onderzoeken, het maritieme cluster heeft geen duidelijk gezicht naar buiten. Het gros van de jongeren die gekozen hebben voor een technisch profiel, maar ook van potentiële zij-instromers uit andere sectoren, heeft geen helder beeld van men allemaal doet. Daarmee is de kans dat zij uiteindelijk kiezen voor een baan aan boord van een schip, in de haven, op een werf of bij een maritieme toeleverancier zeer klein. En dat is zonde, want het maritieme cluster heeft zoveel om trots op te zijn."

Arbeidsmarktcampagne

De onder de vlag van Nederland Maritiem Land ontwikkelde arbeidsmarktcampagne ‘Maritime by…’ moet de maritieme sector een duidelijke gezicht geven zodat het op de ‘mentale shortlist’ van jonge en iets minder jonge (technische) talenten komen te staan. Hard nodig, vinden ook veel bedrijven. Dit brede initiatief staat nog los van de arbeidsmarktagenda voor de binnenvaart, zoals die door Bureau  Voorlichting Binnenvaart is opgezet.

De gezamenlijke profilering begint nu echt vorm te krijgen. Zo zijn de doelgroepen van de campagne benoemd, namelijk voortgezet onderwijs leerlingen en mbo-, hbo- en wo-studenten die allemaal al voor een technisch profiel hebben gekozen. Bedrijven zelf kunnen zich ook richten op zij-instromers.

leaderboard