Overslaan en naar de inhoud gaan
stoomboot
Foto's stichting Jan de Sterke

Inzamelingsactie moet stoomsleepboot Jan de Sterke in de vaart houden

De vrijwilligersgroep achter stoomsleepboot Jan de Sterke is een crowdfundingsactie begonnen voor het behoud van het schip in Gorinchem. De Jan de Sterke werd in 1913 gebouwd in Den Haag en vaart nog met een originele, tweecilinder stoommachine. De stoom die deze machine gebruikt, wordt geleverd door een zogeheten Schotse Ketel.

De originele stoomketel is vanwege de slechte staat in 1973 vervangen door de huidige ketel. Deze wordt kolengestookt en verwarmt daarmee circa 2500 liter water. De stoomsleper heeft in het verleden diverse andere namen gehad. In 1913 heette zij 'Snel'. Sinds 1949 'Mariëtte' en vanaf 1977 tot 1996 heette zij 'Hendrina II'.

Sinds begin 1995 is de Hendrina II in eigendom bij de Gorcumse Stoomboot Stichting 'De Compound', die haar op 6 december 1996 de naam 'Jan de Sterke' gaf. Onder deze naam is het schip sinds 2003 geregistreerd als varend monument. Thuishaven van de boot is Gorinchem, met als vaste ligplaats aan de Linge onder de molen, aan de Ondervloed. In de wintermaanden overwintert de boot in de Lingehaven, bij de sluis.

Vrijwilligers

De boot wordt in de vaart gehouden door een vrijwilligersgroep, aangesloten bij de Stichting Jan de Sterke en is op evenementen in binnen- en buitenland een graag geziene gast. In 2013 vierde de Jan de Sterke nog haar honderdjarig bestaan. Dit jaar is zij alweer 106 jaar en de vrijwilligers doen er alles aan om de boot in de vaart te houden.

Iedere dinsdag wordt er onderhoud aan de boot gepleegd. Regelmatig onderhoud is noodzakelijk om de boot in goede conditie te houden. Hiervoor is naast 'mankracht' ook materiaal nodig, zoals verschillende soorten verf. Bovendien moet de boot eens in de zoveel tijd op de helling om het onderwaterschip te laten controleren en moet zij regelmatig gekeurd worden.

Alle materialen en diensten worden steeds duurder en omdat de vrijwilligersgroep geen subsidie krijgt, maar alles zelf moet bekostigen, wordt het steeds lastiger om de boot in stand te houden. De  brandstof  kunnen de vrijwilligers ook niet zomaar even bij een 'tankstation' kopen. Men moet de kolen door een bedrijf laten leveren en in de bunkers op de boot laten storten. En ook de kolen zijn flink in prijs gestegen.

Rondvaartjes

Met de Jan de Sterke worden geregeld maritieme evenementen gezocht, zoals de Lekkodagen in Wijk bij Duurstede, de Open Havendag in Gorinchem en Dordt in Stoom. “Door rond te varen met publiek, genereren wij inkomsten. Maar helaas zijn de kosten op dit moment hoger dan wat wij met de rondvaartjes 'verdienen', zodat wij dit jaar, zonder extra hulp in de vorm van donaties, waarschijnlijk niet eens kunnen varen”, meldt de vrijwilligersgroep.

“Dat vinden wij verschrikkelijk”, zo laat men weten. “Er wordt zoveel tijd en energie in gestoken en de boot mag echt niet verloren gaan. Er zijn door soortgelijke problemen al boten door verkoop naar het buitenland verdwenen of op de sloop terecht gekomen. Wij willen onze prachtige, historische boot Jan de Sterke hiervoor behoeden. Er zijn in Nederland nog maar een paar boten die op kolen varen en dit prachtige stukje techniek willen wij voor de toekomst veilig stellen. Voor de huidige, maar ook voor de toekomstige generaties”.

Meer informatie: www.jandesterke.nl

aan

 

leaderboard