Overslaan en naar de inhoud gaan
deur
Deze deur, 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar, wordt in het water in verticale stand gekanteld met behulp van een hijsbok. Foto NST

Nieuw uitstel invaren megadeur zeesluis Terneuzen

UPDATE: De planning voor het kantelen en invaren van de eerste deur is wederom uitgesteld. Er worden voor zondag teveel harde windvlagen verwacht om de deur veilig in te kunnen varen in de deurkas. Daarom is het verplaatsen naar de landtong (stond voor vandaag gepland) en kantelen van de deur (gepland voor zaterdag) opnieuw vertraagd.

De bijgestelde planning is nu om de deur zondag 5 februari eerst vast te leggen bij de meerpalen van de landtong zuid. Het kantelen van de deur is dan voorzien op maandag 6 februari. Op dinsdag 7 februari plaatst men die vervolgens in de deurkas. In de tussentijd is vanmorgen alvast gestart met het laden van de tweede brug. Die blijft voorlopig in de Autrichehaven op het ponton liggen.

 

Aanvankelijk zou Nieuwe Sluis Terneuzen vandaag de invaaroperatie hervatten voor de eerste sluisdeur. Eerder was het kantelen van de brug wegens het onstuimige weer van vorige week uitgesteld en werd besloten de deur in de luwte van de sluiskolk te leggen.

Het zag er eerder naar uit dat met ingang van vandaag, vrijdag 3 februari, de wind zou gaan liggen. Dat maakte het mogelijk dat de operatie verdeeld over de vrijdag en zaterdag kon worden uitgevoerd. Het slagen van de hele operatie is afhankelijk van eventuele windpieken, waardoor er geen exact tijdstip kan worden gegeven voor de werkzaamheden.

Kantelen

De eerste sluisdeur moet een korte route afleggen: van de sluiskolk naar de landtong zuid. Het hoogtepunt van de invaaroperatie zou het kantelen van de deur worden op 4 februari. De deur, 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar, moet met behulp van een hijsbok in verticale stand worden gekanteld. Daarna kan het transport worden vervolgd; de deur in de deurkas van de Nieuwe Sluis worden gevaren en geïnstalleerd. De andere drie deuren zouden de dagen erna volgen - onder gunstige weersomstandigheden.

Tweede brug

Ook de tweede brug, 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540 ton zwaar, wordt vervoerd op een ponton vanaf de opslaglocatie in de Autrichehaven naar de Nieuwe Sluis. Voordat de brug op zijn plaats in het binnenhoofd geïnstalleerd kan worden, brengt men de brug op de juiste hoogte en wordt de constructie in de goede stand gedraaid.

leaderboard