Overslaan en naar de inhoud gaan
De schepen aan de kade bij het Green Inland Shipping evenement
De schepen aan de kade bij het Green Inland Shipping evenement.

Innovatieve groene binnenschepen stelen de show in Brusselse haven

Een vijftal binnenvaartschepen met innovatieve groene aandrijvingssystemen heeft deze week aangemeerd aan de Heembeekkaai in de Brusselse haven voor een ‘Green Inland Shipping’ evenement. Meer dan honderd genodigden uit de scheepvaart, scheepsbouw, het watertransport en de Belgische en Europese overheid (Europese Commissie) woonden het evenement bij en konden een kijkje nemen aan boord van deze technologisch geavanceerde binnenschepen. Daaronder bevonden zich onder andere de Ecotanker III van AMS en de Emeli, een vrachtschip uit 1961, dat door de Militaire Academie van Harlingen gebruikt wordt als opleidingsschip.

Jan Schils

Onder het vijftal binnenschepen, die volgens verschillende technische experts beschouwd kunnen worden als de voorhoede van de moderne binnenvaartvloot van de toekomst, bevond zich ook de Sendoliner, die wordt aangedreven op batterijvoeding en een dieselmotor. Het gaat om het eerste commerciële vrachtschip dat in de zogeheten zero-uitstoot modus kan varen op een batterij, die aan boord herladen wordt. Het schip kan tot 3 uur lang varen op elektriciteit.

Zoals reeds vermeld, trok ook de Ekotanker III van AMS (transport crewing solutions) veel aandacht. Het schip vaart op gas en elektriciteit en meet 110 meter op 11,4 meter. Deze olietanker is uitgerust met “monofuel” motoren op LNG, elektrische motoren en aandrijving in de voorsteven. De uitstoot van NOx wordt met 90 procent verlaagd en de emissie van fijn stof is nagenoeg nihil.

Ook de Wantij, het eerste commerciële vrachtschip (omvang 86 meter op 9 meter) dat is uitgerust met een Euro VI-verbrandingsmotor, speciaal aangepast voor de scheepvaart, maakte zijn opmaking bij dit evenement.

De Hydroville, een klein passagiersschip (omvang 14 meter op 4,2 meter) maakte het rijtje van vijf uitzonderlijke schepen vol. Dit is een van de eerste binnenschepen die gebruikmaken van waterstof als brandstof. Gemengd met diesel wordt er een verbrandingsmotor gevoed. De uitstoot van CO2 en NOx kan zo met 70 procent verlaagd worden bij een cruisesnelheid van 11 knopen.

leaderboard