Overslaan en naar de inhoud gaan

“Innovatie van levensbelang binnenvaart”

De binnenvaartsector wacht een mooie toekomst, mits zij verandert van een traditionele naar een innovatieve branche. Dat voorspelt de universiteit van Antwerpen, die onderzoek heeft gedaan naar versterking van de concurrentiekracht van de huidige binnenvaartsector in België. De studie is uitgevoerd door het departement Transport en Ruimtelijke Economie.


Dé binnenvaartsector bestaat niet, zo stellen de onderzoekers. De sector is heterogeen (type schip, exploitatievorm, etc). Op basis van de beschikbare gegevens en kwalitatieve overwegingen blijkt dat het volume en de prestaties van de binnenvaartsector na de financiële crisis terug is op het niveau van vóór de crisis.
Er zijn echter ‘groeipijnen’ op het vlak van prijsvorming. Dat wijst op zowel interne (overaanbod) als externe druk (lees: modale concurrentie, voornamelijk van het wegvervoer). Het eerste blijft de primaire oorzaak, maar er is ook extra concurrentie vanuit het wegvervoer, door het inzetten van goedkopere chauffeurs en schaalvergroting van bedrijven. Een vergelijking van de Belgische binnenvaartoutput met de buurlanden duidt eerder op een herstel dan een versterking van de concurrentiepositie.
Het rapport: 'Om de marktmacht van de binnenvaartsector en haar individuele bedrijven te versterken, moeten de deelmarkten ten volle inspelen op technologische en operationele innovatie (bv. retro-fitting of toevoeging van een nieuwe technologie in een bestaand schip). Daarnaast zijn er industrieel-economische stappen nodig (zoals poolvorming) en is er financiële innovatie mogelijk. Om haar potentieel ten volle te benutten en verbeteren, is meer samenwerking nodig tussen actoren en aanpassing van regelgeving aan boord’.

Regisseur

Het grote probleem is evenwel: wie gaat de leiding nemen in dit transformatieproces? De binnenvaartsector, volgens de universiteit gekenmerkt als branche van ‘volgers’, heeft een regisseur nodig om de noodzakelijke instrumenten uit te werken volgens een strikte timing. Tot slot: 'In een zeer heterogene sector met een beperkt aantal middelgrote en grote rederijen en tegelijkertijd heel veel kleine eigenaars moet iedereen innovatie hoog in het vaandel dragen. Dit is belangrijk voor minimaal het behoud van de concurrentiekracht, maar nog meer om tegemoet te komen aan onder meer de digitale uitdagingen'.

Archieffoto: Een dek van zonnecollectoren.

leaderboard