Overslaan en naar de inhoud gaan
gif

Open brief: Boter op het hoofd in Flevoland

“Met ongeloof volg ik als tankerman al weken de bizarre ontwikkelingen rond de drie vrachtschepen, die een lading tarwe met daarin te hoge concentraties fosfine hebben geladen.

Door ernstige nalatigheid van velen, behalve de schippers van de Coby, Imatra en de Semper Spera, worden deze ondernemers nu met enorme problemen opgezadeld, waaraan zij part noch deel hebben. De enige instanties, die deze zelfstandigen te hulp schoten, waren Rijkswaterstaat en de IL&T. Deze wilden de schepen bij het kunstmatige eiland IJsseloog laten overslaan, waardoor de lading gecontroleerd zou kunnen worden ontgast. Op zich geen verkeerd idee, denk ik.

Maar wat schetst mijn verbazing? De Omgevingsdienst Flevoland en Gedeputeerde Staten van Flevoland schijnen om allerlei redenen tegen ontgassingen te zijn en willen absoluut geen vergunning verlenen...!? Wordt er toch ontgast, dan volgt er volgens de media een boete van 50.000 euro. Hoe veel boter kan iemand op zijn hoofd hebben?

Sinds het verschijnen van de officiële ontgassingsroutekaart van IL&T, opgesteld onder verantwoording van het ministerie van I&W, varen grote tankers op aanwijzing van De staat regelmatig langs Flevoland om aldaar tienduizenden kubieke meters milieugevaarlijke en voor de mens zeer schadelijke stoffen naar de vrije atmosfeer uit te stoten. Is zo’n tanker leeg in Amsterdam en moet hij gasvrij zijn alvorens in Amsterdam weer te kunnen laden, dan worden er een paar rondjes over het Markermeer gedaan. Desnoods tussen de varende recreanten door.

Tot op heden heb ik nog nooit één protest van de Omgevingsdienst Flevoland dan wel de provincie Flevoland gehoord of gelezen, wanneer allerlei zeer zorgwekkende stoffen (CMR) door deze tankers in grote hoeveelheden onvergund in hun voortuin worden geloosd. Laat staan dat er ooit een tanker voor een ontgassing voor de ‘kust’ van Flevoland is bekeurd.

De lokale autoriteiten zijn bang voor ‘precedentwerking’, wanneer de verontreinigde tarwe in hun gebied wordt overgeslagen. De reden hiervoor moet zijn dat men bezorgd om het milieu en de volksgezondheid is. Echter al die regelmatig aldaar ontgassende tankers vormen dan blijkbaar geen enkel probleem voor hun Natura 2000 gebied en de volksgezondheid? Wie kan dit nog volgen?

Behalve het hebben van veel boter op het hoofd meten de bestuurders in de Flevopolders ogenschijnlijk ook nog eens met twee maten; gigantische tankers mogen op hun grondgebied het grootste gif ongelimiteerd naar de vrije atmosfeer uitstoten, maar drie kleine vrachtschepen een verhoudingsgewijs kleine hoeveelheid fosfine geheel gecontroleerd niet?

Een in de provincie voor een paar dagen afgemeerde tanker met blauwe kegel is oké, maar een gemeerd vrachtschip met verontreinigde tarwe zou opeens ‘een opslag van gevaarlijke stoffen zijn’? Volgens Gedeputeerde Staten is er ‘geen sprake van een noodsituatie of overmacht’; wanneer je als burger (de schippers) door toedoen van derden je werk niet meer kunt doen, geen overmacht is, wat is het dan wel? Heeft men tot slot in de provincie Flevoland niets geleerd van het (menselijk) drama met het ms Fox eind 2019? Wat er momenteel in de polder gebeurt, is niet te verdedigen en al helemaal niet meer uit te leggen.”

Ton L. Quist,
Amsterdam

leaderboard