Overslaan en naar de inhoud gaan
rechtszaak tegen reeds getrokken meerpalen
Archieffoto van Mainz, met de toen nog braakliggende Zollhafen ter hoogte van het groene eilandje in de Rijn.

‘Hopeloze’ rechtszaak tegen reeds getrokken meerpalen dient alsnog

Al zijn de meerpalen inmiddels verwijderd; de rechtszaak tegen het opheffen van de ligplaatsen voor de binnenvaart in de Zollhafen van Mainz wordt gewoon doorgezet. Dat heeft de Duitse schippersbond EVdB deze week bekendgemaakt.


“We gaan erin mee, al heeft het weinig zin meer”, zo reageert woordvoerster Leny van Toorenburg van de Nederlandse bondgenoot, brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer op de aankondiging van de rechtszitting in Mainz. Deze zou op woensdag 8 januari dienen, maar is voorlopig uitgesteld. Samen strijden de schippersorganisaties tegen de ontmanteling van de ligplaatsen door de stad Mainz en projectontwikkelaar Zollhafen GmbH & Co KG.

len
Leny van Toorenburg.


“De palen zijn al getrokken, terwijl ons was beloofd dat de ligplaatsen daar juist zouden terugkomen met een autoafzetplaats”, stelt Van Toorenburg. Die toezeggingen zouden jaren geleden al zijn gedaan door scheepvaartautoriteit WSA en een voormalige burgemeester van Mainz.

Na het volbouwen van de Zollhafen met appartementen zijn er in totaal 450 bezwaarschriften van nieuwe bewoners binnengekomen tegen de aanwezigheid van ligplaatsen voor de binnenvaart. De nieuwe burgemeester steunt deze bewonersprotesten.

Kort geding
Een kort geding tegen het verwijderen van de meerpalen aan de zogenoemde Nordmole werd in oktober door de rechtbank aanvankelijk niet eens in behandeling genomen. De kwestie had moeten worden voorgelegd aan een administratieve rechtbank in de deelstaat Rijnland-Palts. Na het aantekenen van protest bleek dat dit een verkeerde beoordeling was, maar intussen kon de projectontwikkelaar wel verder zijn gang gaan met het weghalen van de meerpalen.


Plan B
De andere twee Duitse binnenvaartverenigingen BDB en BDS zouden de rechtszaak van tevoren als ‘juridisch hopeloos’ hebben betiteld. Branchevereniging BLN-Schuttevaer richt zich inmiddels ook op een ‘plan B’: alternatieve ligplaatsen in of in de directe nabijheid van Mainz. “Het is evident dat die er moeten komen, maar dat kan niet van vandaag op morgen. Inmiddels zijn wij hier al zeven jaar mee bezig. Het is een taaie kwestie, maar wij bijten ons erin vast”, aldus Van Toorenburg.

Nalatigheid
De EVdB verwijt de overheid vooral nalatigheid: “De stad, de staat en de federale overheid hebben volop de gelegenheid gehad om in te grijpen om deze onhoudbare toestand te voorkomen - opnieuw over de rug van de binnenvaart - om het werk stil te laten leggen, te bemiddelen of om overgangsoplossingen te vinden”. 

leaderboard