Overslaan en naar de inhoud gaan
Hogere boogbrug over Albertkanaal bij Herentals geplaatst
De nieuwe boogbrug bij Herentals is gisternacht op haar definitieve plaats geschoven. Foto De Vlaamse Waterweg bv
Afbraak spoorbruggen bij Kuringen in stroomversnelling

Hogere boogbrug over Albertkanaal bij Herentals geplaatst

De nieuwbouw van een hogere brug over het Albertkanaal aan de Lierseweg in het Vlaamse Herentals is in een laatste fase beland. Dit weekend werd de nieuwe stalen boogbrug op haar definitieve plaats geschoven.

Het project maakt deel uit van de opwaardering van het kanaal, door alle 62 bruggen op een doorvaarthoogte van 9,10 meter te brengen. De hogere doorvaart verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende ‘boost’ voor de containervaart, doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen.

Bovendien vergroot het ook de toegankelijkheid van het kanaal voor de kustvaart, alsmede voor het transport van grote ondeelbare elementen over water.

Spoorbruggen

Tegelijkertijd vervangt de Vlaamse Waterweg nv de twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen door één nieuwe boogbrug met een aanhangende fietsbrug. Deze werkzaamheden kwamen afgelopen weekend, met de afbraak van de oostelijke spoorbrug, in een stroomversnelling.

brugsloop

De oude spoorbrug bestond uit twee aparte bruggen naast elkaar met op elke brug één spoor. Beide bruggen verdwijnen en worden vervangen door één brede spoorbrug. Op zaterdag 10 en zondag 11 augustus werd de eerste (oostelijke) spoorbrug afgebroken.

Zaterdagnacht werd een ponton met hierop steuntorens onder de af te breken brug gevaren. Daar is dit ponton ontlast, zodat de brug omhoog geduwd werd en zo circa 30 centimeter loskwam van haar bevestigingspunten. Toen de brug eenmaal op de steuntorens lag, werd het ponton achterwaarts van onder de andere spoorwegbrug gevaren.

Watersnelweg

“Vlaanderen investeert bijna 13 miljoen euro in gloednieuwe bruggen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “We pakken stap voor stap alle bruggen over het Albertkanaal aan. Zo kunnen binnenschepen meer containers meenemen. We verhogen de capaciteit van dit kanaal in totaal met 25 procent. Meer dan ooit zal het Albertkanaal onze belangrijkste watersnelweg zijn. En elke vracht die over de waterweg kan gaan, hoeft niet meer over de weg.”

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt nu al verreweg de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en vormt een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op de wegen.

 

 

 

leaderboard