Overslaan en naar de inhoud gaan
veerdienst
De Veerdienst 3 passeert de Grote Kerk. Foto archief Jos Hubens

Veerdienst 3 voor Dordrecht behouden

Na bijna 40 jaar goede zorgen door de Stichting Veerdienst 3 wordt de exploitatie, het beheer en onderhoud van dit bijzondere historische Dordtse havenschip overgedragen aan vereniging De Binnenvaart. De vorige eigenaar kampt met een tekort aan vrijwilligers.

De Veerdienst 3 blijft hiermee voor Dordrecht behouden en krijgt een nieuwe ligplaats in de nog te ontwikkelen Leefwerf De Biesbosch, bij de nieuwbouwwijk Stadswerven. Daar is ook het drijvende binnenvaartmuseum op de René Siegfried te vinden. Rondvaarten, charters, huwelijken en andere festiviteiten zijn al varend op de veerdienst 3 mogelijk. De officiële overdracht door wethouder Piet Sleeking is op woensdag 4 juli.

In 1898 gaf het stadsbestuur van Dordrecht aan de firma Van Gips aan de Lijnbaan opdracht tot het bouwen van een veerschip. De Veerdienst 3 kwam in 1899 in de vaart. Tot 1910 ging het schip als platte sleeppont voor rijtuigen varen tussen Dordrecht en Papendrecht. Vervolgens tot 1929, heeft het schip dienstgedaan als pont tussen Wieldrecht en ’s-Gravendeel, over de Dordtsche Kil, zonder sleeppont en enkel voor voetgangers en fietsers.

Omgebouwd

In 1938 werd de Veerdienst 3 bij scheepswerf Koopman aan de Riedijkshaven omgebouwd en gemoderniseerd tot motorschip, met een 120 pk sterke Bolnes dieselmotor. Het schip is de Tweede Wereldoorlog ongeschonden doorgekomen, vermoedelijk vanwege haar toenmalige functie als blusboot. Tot eind jaren zeventig van de vorige eeuw heeft de historische Veerdienst 3 als representatieschip van de gemeente Dordrecht dienstgedaan en vervoerde onder anderen de koninginnen Juliana en Beatrix.

leaderboard