Overslaan en naar de inhoud gaan
Containerschip in haven Rotterdam
Containerbinnenvaartschip in de haven van Rotterdam. Archieffoto

Havenbedrijf Rotterdam wil meer binnenvaart

De haven van Rotterdam wil het transport via de binnenvaart laten toenemen van 38 procent nu naar 45 procent in 2030. Ook pleit de haven voor tariefdifferentiatie in de Europese havens voor bijvoorbeeld schonere schepen. Maar Port of Rotterdam pleit ook voor steun vanuit Europa om de binnenvaart toekomstbestendig te maken en zoekt de samenwerking met de EU hiervoor.

Dat blijkt uit de zogeheten position paper vanuit het havenbedrijf over de Green Deal: de Europese klimaatplannen.

Aangezien transitiemaatregelen, zeker in aanvang, veel geld kosten is het volgens het havenbedrijf goed dat de Europese Commissie voorstelt een kwart van de EU-begroting aan maatregelen uit de Green Deal te besteden. Maar meer hulp is altijd nodig en er kan meer gedaan worden. De binnenvaart staat onder druk door klimaatverandering en toenemend laag- en hoogwater. Het gebruik van extra schepen, planningskosten en zelfs leverinsproblemen zijn factoren die de kosten van vervoer over water minder aantrekkelijk hebben gemaakt. Europa moet volgens het havenbedrijf dan ook stappen nemen op het gebied van onderhouds- en vervangingsbeleid van bruggen, sluizen en terminals. Ook dieptebeperkingen, het geschikt maken van bruggen voor vier-laags containerschepen, verbeteren van het riviermanagement en het creëren van opvangbekkens voor tijdelijk overtollig water in rivieren worden genoemd.

Verder pleit het havenbedrijf ook nog voor financiële incentives vanuit Europa om het milieuvriendelijker en duurzamer maken van de scheepvaart te stimuleren. Rotterdam steekt ook de hand in eigen boezem en benadrukt dat havens zelf mee kunnen denken over bijvoorbeeld tariefdifferentiatie voor zee- en binnenhavens. Daarbij moeten Europese havens wel samenwerken. Port of Rotterdam meldt hierin het voortouw te willen nemen.

Een aantal van de in de Green Deal genoemde plannen zijn volgens Port of Rotterdam nog niet voldoende uitgewerkt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om de toegang van de meest vervuilende schepen tot Europese havens, het verplichten van walstroom voor schepen en een mogelijke toepassing van een emissiehandelssysteem (ETS) voor de zeevaart. 

leaderboard