Overslaan en naar de inhoud gaan
Schoonmaak olieverontreiniging.

Havenbedrijf Rotterdam gaat glooiingen vervangen

Havenbedrijf Rotterdam gaat een deel van de ruim 9 kilometer glooiingen, die zijn vervuild door de oliemorsing van de Bow Jubail, vervangen.

Kademuren, steigers, boeien en palen kunnen over het algemeen goed worden schoongemaakt omdat deze oppervlakken direct onder hoge druk kunnen worden ingespoten met schoonmaakmiddelen. Voor de glooiingen geldt dat de zetsteen vaak niet alleen aan de bovenzijde is besmeurd maar ook de zijkant en onderkant. Daarnaast is vaak ook de filterlaag (puinlaag waar op de zetsteen is geplaats) vervuild. Schoonmaak van het talud gebeurt door een combinatie van hogedruk spuiten en spoelen met heet, (90°) water. Deze methode is bij eerdere schoonmaakacties zeer effectief gebleken. De redenen dat het nu niet lukt om op deze wijze het beoogde resultaat te halen, is het type olie - zware stookolie - en dat de olie inmiddels meer dan een maand geleden is gemorst en veel vluchtige delen zijn verdampt. Op sommige delen van de glooiingen is dan ook vervanging van het talud voordeliger dan schoonmaken.

Eerder maakte het Havenbedrijf bekend dat de schade van de oliemorsing wordt geschat op zo’n 80 miljoen euro. Het Havenbedrijf verhaalt de schade op Odfjell, de eigenaar van het lekkende schip Bow Jubail. “We zullen alles in het werk stellen om de schade te verhalen. Het kan niet zo zijn dat de maatschappij hier voor op draait”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

De totale schoonmaakwerkzaamheden zullen naar huidig inzicht tot medio volgend jaar duren. De Rotterdamse haven beschikt over bijna 75 kilometer kademuur en meer dan 200 kilometer glooiingen.

Hebo Maritiem spuit onder hoge druk steigers schoon.
Hebo Maritiem spuit onder hoge druk steigers schoon.

 

leaderboard