Overslaan en naar de inhoud gaan
hub
Illustratie havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf lanceert ‘Rotterdam Food Hub’

Rotterdam bouwt zijn positie verder uit, als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- en tuinbouwsector en visserij.

Onderdeel van die strategie vormt de inrichting van een zogenoemde ‘Rotterdam Food Hub’ aan het Calandkanaal - bij de ingang van de Maasvlakte. Dit bedrijventerrein van 60 hectare wordt speciaal ingericht om bedrijven uit de ‘agrofood’-sector optimaal te faciliteren. Over ruim de helft van 60 hectare groot bedrijfsterrein - nabij de Maasvlakte - worden al gesprekken gevoerd met geïnteresseerde partijen.

“We willen de groei van onze klanten in de agrofood graag verder accommoderen”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “De Rotterdam Food Hub biedt daarvoor de kans bij uitstek: niet alleen liggen de grote deepsea containerterminals op de Maasvlakte op een steenworp afstand, maar de Rotterdam Food Hub krijgt zelf ook de beschikking over meerdere ligplaatsen voor zeeschepen die speciaal zijn ingericht voor gekoelde lading”.

Binnenvaart

Tevens komen er voldoende ligplaatsen voor binnenvaartschepen en worden de warehouses direct aan de kades gesitueerd, waardoor gekoelde en bevroren lading snel opgeslagen, bewerkt of getransporteerd kan worden. “In agrofood werken we met bederfelijke waar en is snelheid dus cruciaal”, aldus Hoogsteden.

‘Agrofood’ is een groeimarkt vanwege de bevolkingstoename en welvaartsgroei, met name in opkomende economieën. Na de Verenigde Staten is Nederland de grootste landbouwexporteur ter wereld. In 2017 werd voor bijna 92 miljard euro verhandeld. Dat heeft er mede toe geleid dat de Rotterdamse haven met 16 miljoen ton overslag per jaar marktleider is in West-Europa.

kaartje

 

leaderboard