Overslaan en naar de inhoud gaan
bestuur
Het bestuur van de duisport-Gruppe. Van links naar rechts: Markus Bangen, bestuursvoorzitter Erich Staake en prof. Thomas Schlipköther. Foto duisport/krischerfotografie

Haven Duisburg: ‘Rotterdam speelt vals’

“Wij houden van concurrentie, maar we zijn bezorgd. Concurrentie is niet fair, wanneer een grote zeehaven subsidies uitdeelt aan achterlandterminals”, zo heeft Erich Staake, bestuursvoorzitter van duisport, de haven van Duisburg laten weten bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij doelt daarmee op de zeehaven Rotterdam, die een rechtstreekse treinverbinding naar Zuid-Duitsland heeft opgezet.

“Wat vroeger in Duisburg werd geconsolideerd, rijdt nu langs Duisburg direct door naar Rotterdam”, is zijn constatering. Dankzij financiële steun zou de transportweg kunstmatig goedkoper zijn gemaakt. “Dat is niet in orde, en dat zullen we daarom ook juridisch aanvechten”. Volgens bestuurslid Markus Bangen is dit in strijd met Europese richtlijnen, omdat bestaande transportroutes worden gesubsidieerd en zo een oneerlijk concurrentie ontstaat.

“Deze verbinding wordt ook nog eens met Duits belastinggeld gesteund”, voegde de zichtbaar geïrriteerde havendirecteur eraan toe. Hier verwees hij indirect naar de Betuweroute en zogenoemde IJzeren Rijn, die met ‘ons belastinggeld’ worden aangelegd, “zodat vracht aan Duisburg voorbij gaat en in de Noordzeehavens aankomt”.

Op de vraag om welke regels het dan gaat die niet worden nagevolgd, antwoordde Bangen: “We hebben vracht verloren. Dat schaadt ons. Als onderneming moeten we daarop reageren”. Op de vraag waarom Chinese subsidies (zie hoofdtekst) dan wel acceptabel zouden zijn en Rotterdamse subsidies niet, beweert het bestuur van duisport dat in het geval van Rotterdam het om bestaande transportwegen gaat, waarop met niet zuivere methoden wordt ingegrepen - terwijl het bij de Chinese zijderoute naar Duisburg om geheel nieuwe route gaat. “De transportweg bestond niet, er wordt iets nieuws opgebouwd”.

‘Ongefundeerd’

Havenbedrijf Rotterdam, reageert verrast door de aantijgingen uit Duisburg, weerlegt de beweringen van bestuursvoorzitter Staake, en noemt diens beweringen ‘ongefundeerd’. Het gaat, volgens woordvoerder Leon Willems, niet om subsidies maar om een co-investeringsprogramma. “Hier zijn marktpartijen die samen risicodragende investeringen doen en die die investeringen ook willen terugverdienen”.

Duisport uit waarschijnlijk kritiek op het programma 'rail incubator', een potje van drie miljoen euro, waarmee point-to-point verbindingen worden gesteund om ‘direct en dagelijks’ een Rotterdam-verbinding te hebben. Het accent ligt op Zuid-Duitsland en het Oost-Europese achterland. “De klanten willen deze verbindingen, deels per binnenschip maar ook over het spoor, want je kan niet alles altijd over het water bereiken”.

Willems benadrukt dat het niet gaat om staatssubsidie, en evenmin om liefdadigheid van Havenbedrijf Rotterdam. Het is een zakelijk initiatief dat inderdaad de concurrentie aangaat met bestaande verbindingen. “Zo werkt de markt. De klanten zijn gebaat bij een non-stop verbinding. Dat is efficiënter”. Het havenbedrijf Rotterdam zegt eventuele juridische stappen van duisport ‘met vertrouwen’ tegemoet te zien.

leaderboard