Overslaan en naar de inhoud gaan
Haven Zeebrugge

Haven van Zeebrugge sluit 2020 toch nog af met lichte groei

De haven van Zeebrugge heeft in 2020 een groei van bijna 3 procent gerealiseerd. In 2019 bedroeg de groei nog 14,2 procent. Zonder coronacrisis zou het resultaat ongetwijfeld een stuk beter zijn geweest. Havenbaas Tom Hautekiet vindt dan ook dat de haven in “uiterst moeilijke tijden” meer dan standgehouden heeft. Groot pluspunt is ook dat de haven ondanks de pandemie gedurende de crisis operationeel is gebleven, aldus Hautekiet.

JAN SCHILS

Hautekiet bestempelt naast de coronacrisis vooral de brexit als grootste uitdaging voor de haven van Zeebrugge: “Uit een evaluatie blijkt dat onze systemen, die we in verband met de brexit hebben opgezet, positieve resultaten opleveren. Voorlopig kent onze haven geen grote problemen door van de brexit. De echte gevolgen zullen we in 2021 zien."

De haven heeft wel af te rekenen met de transmigrantenproblematiek. Voor dit jaar staan verschillende projecten op de planning om de haven beter te beveiligen. In en rond het havengebied zullen op 34 locaties ANPR-camera's worden geïnstalleerd.”

Auto-industrie

De coronacrisis sloeg het hardst toe in de roll-on- en roll-off-trafieken. Vooral de auto-industrie werd zwaar getroffen. In het tweede kwartaal daalden de roro-trafieken met 35 procent tegenover de zelfde periode in 2019. In het derde kwartaal bedroeg de daling nog 13 procent. Maar in het vierde kwartaal was er een lichte stijging van 2,9 procent. De behandeling van nieuwe wagens daalde in totaal met 26 procent. Dat cijfer weegt op de roro-trafieken. De roro-sector kende in totaal in 2020 een verlies van 14,2 procent. Daar tegenover groeide de containertrafiek met 10,3 procent tot een totaal volume van 18 miljoen ton. Bij de vloeibare en vaste bulk was er sprake van een groei met respectievelijk 16,5 en 28,9 procent. Maar dalende trend van stukgoed zette zich in 2020 door met een daling van maar liefst 29,2 procent. De reden daarvan is een switch in de verscheping van papierproducten van stukgoed naar containers.

Passagiersvervoer

De coronacrisis had zeer zware gevolgen voor het passagiersvervoer in de haven, dat in 2020 zo goed als volledig stilviel. Na 11 maart meerde geen enkel cruiseschip meer aan in Zeebrugge en op de ferryschepen was het aantal passagiers zeer beperkt. De coronacrisis had ook een impact op de shiften van havenarbeiders. Dat cijfer daalde met 13,6 procent. Het aantal havenarbeiders daalde in 2020 met 2 procent. Volgens Hautekiet wil het havenbestuur vooral het vervoer via het spoor gaan opkrikken: “We gaan inzetten op innovatieve systemen om dat te realiseren. We willen de markt verbreden en het spoor als oplossing bieden, niet alleen voor containers en nieuwe auto’s, maar ook voor trailers.”

 

leaderboard