Overslaan en naar de inhoud gaan
zieke allard castelein
Een af en toe kuchende Allard Castelein spreekt de congreszaal via een inbelverbinding toe. Links op het podium moderator Roelof Hemmen.

Haven van Rotterdam wil zich ‘uit de coronacrisis investeren’

Het havenbedrijf van Rotterdam wil zich met extra investeringen van de coronacrisis verlossen. Dat meldde een zieke CEO Allard Castelein gistermiddag op het 38ste Havencongres Rotterdam. Het congres kon op de valreep van een nieuwe lockdown toch ook nog fysiek worden gehouden in het gloednieuwe Theater Zuidplein.

Omdat Castelein met klachten moest thuisblijven, was hij met een videoverbinding op een groot scherm in de zaal zichtbaar. Af en toe onderbroken door gekuch, presenteerde hij de details van het zogenoemde Startmotorproject. Afgelopen halfjaar blijkt de haven door corona een terugval van 9,1 procent te hebben beleefd. De president-directeur vanuit zijn studeerkamer: “We moeten ons nu uit deze problemen investeren.”

Port of Rotterdam zet vol in op twee innovatieve projecten: CO₂-afvang in de haven en onderzeese opslag in oude gasvelden (uitbreiding Porthos-project), alsmede grootschalige productie van groene waterstof met de aanleg van buisleidingstraten naar Vlaanderen via Zeeland en naar Nordrhein-Westfalen in Duitsland – die laatste via Chemelot in Limburg.

porthos

Voor de miljarden die hiervoor nodig zijn, wordt onder meer gekeken naar de rijksoverheid, die bezig is met een landelijke strategische Havennota. Weinig toevallig kwam vervolgens de plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken van het ministerie van I en W op het podium aan het woord, Brigit Gijsbers. Zij gaf de haven van Rotterdam een groot compliment voor haar antwoord op de coronacrisis, maar had nog geen zak geld bij zich om de gewenste buisleidingenstraten over vijf jaar gereed te kunnen hebben. Het wachten is op een nieuw kabinet.

 

Klimaatakkoord

Het Porthos-projct is gebaseerd op CCS (Carbon Capture and Storage) en wordt door deskundigen gezien als een van de weinige manieren waarmee de industrie op korte termijn grote hoeveelheden CO₂ tegen relatief lage kosten uit de atmosfeer kan houden. CCS is daarom een belangrijk onderdeel in het behalen van de doelen van het Nederlandse én het Rotterdamse Klimaatakkoord. De haven beweert een kwart van de opgave te kunnen verwezenlijken. Ook is CCS nodig om klimaatneutrale, zogenoemde blauwe waterstof te maken, waarmee de nieuwe waterstofeconomie op gang gebracht wordt.

gijsbers, port of rotterdam
Brigit Gijsbers over de nationale Havennota: een samenhangend systeem van de vijf zeehavens en daarachter alle binnenhavens. 

 

leaderboard