Overslaan en naar de inhoud gaan
head
Foto Port of Antwerp

Haven van Antwerpen noteert groei in eerste kwartaal

De goederenoverslag van Port of Antwerp is in het eerste kwartaal met 4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de toenemende groei van de containeroverslag compenseerde de daling van andere goederenstromen, zoals conventioneel stukgoed en voertuigen. De impact van de coronacrisis liet zich in deze eerste drie maanden van het jaar nog slechts beperkt voelen.

Met een groei van 9,5 procent in teu en 9,4 procent in tonnage blijft de containeroverslag veruit het grootste segment in de haven van Antwerpen. Er was een verhoging merkbaar van farma-producten en e-commerce en verder blijft de vraag naar gezonde etenswaren en voeding met langdurige houdbaarheid stijgen. Met uitzondering van een lichte daling uit het Verre Oosten (-2,2 procent) kenden alle vaargebieden een sterke groei.

Bulkladingen

De droge bulkoverslag kende aan het einde van het eerste kwartaal een lichte stijging van 1,2 procent. Er werden in deze periode drie maal meer kolen verscheept dan in dezelfde periode vorig jaar door toegenomen speculatie in deze markt. Daarnaast kende schroot een lichte groei, terwijl de overige producten droge bulk, zoals meststoffen, ertsen en zand, onder druk staan en in dalende lijn zitten.

Vloeibaar massagoed kwam eind maart tot een status quo van 0,7 procent. Dat is voornamelijk te wijten aan economische groeivertragingen en schommelende olieprijzen. De overslag van chemicaliën kende een groei van 4 procent. De overslag van aardoliederivaten nam toe met 1,3 procent terwijl het segment ruwe aardolie daarentegen eind maart terug viel met 13,5 procent.

Corona-effect

Als gevolg van de coronapandemie is er op mondiale schaal sprake van verstoring in de globale productie- en logistieke ketens. In de haven van Antwerpen is de impact van de crisis op het eerste kwartaal is eerder beperkt, maar zal zichtbaar worden in het tweede kwartaal door geschrapte afvaarten, het stilvallen van belangrijke industriesectoren in West-Europa zoals de automobielsector en wijzigende consumentenpatronen.

Uit een uitgegeven verklaring: “Het is echter koffiedik kijken wat de uiteindelijke impact zal zijn op de globale economie en dus ook op de goederenstromen in de haven van Antwerpen. Veel zal afhangen van hoe snel de industrie opnieuw kan opstarten en het consumentenvertrouwen zich herstelt”.

STAAT 

leaderboard