Overslaan en naar de inhoud gaan
'Koleneiland' maakt plaats voor containeroverslag
Kohleninsel van duisport. Foto Frank Reinhold
'Koleneiland' maakt plaats voor containeroverslag

Haven Duisburg bouwt grootste inland-terminal van Europa

 

In Duisburg wordt de voormalige Kohleinsel, die centraal in de haven ligt, omgebouwd tot containerterminal. Dat wordt de grootste achterlandterminal in Europa, schrijft de Hafengesellschaft Duisburg – duisport in zijn aankondiging.

De nieuwe terminal zal vooral gebruikt worden voor het afhandelen van 'China-treinen', de containertreinen die over de 'nieuwe zijderoutes' tussen Duisburg en meerdere Chinese eindbestemmingen rijden. De naam van de nieuwe terminal is 'Duisburg Gateway Terminal'.

 Vanaf “Duisburg Gateway Terminal” kunnen in de toekomst 100 treinen per week worden afgehandeld, die niet alleen naar China maar ook naar Oost- en Zuidoost-Europa zullen rijden. Er is ook plaats voor drie binnenschepen die de verbindingen naar de zeehavens zullen intensiveren. Er komen zes kraanbruggen op de 220.000 vierkante meter grote terminal, en er is nog eens 20.000 vierkante meter beschikbaar voor logistiekhallen. De capaciteit van de terminal is beraamd op 850.000 teu.

Ombouw

Partners in het project zijn naast duisport het Chinese staatsbedrijf COSCO Shipping, het Zwitserse logistiekbedrijf HUPAC en de Nederlandse logistieke dienstverlener HTS uit Gorinchem. De ombouw van de Kohleinsel tot containerterminal zal in meerdere fasen verlopen. In 2022 worden de eerste treinen naar en van de terminal verwacht. Er is een totale investering van 100 miljoen euro mee gemoeid. 

 

leaderboard