Overslaan en naar de inhoud gaan
spw
Archieffoto SPW

Grote gebruikers eisen meer investeringen in ‘catastrofale’ Waalse binnenvaartinfrastructuur

Voor de Waalse industrie, waaronder uitbaters van de steengroeven en andere grote gebruikers van de waterwegen in Wallonië, is het bedrag van 300 miljoen euro dat de Waalse overheid voor de periode 2021-2027 heeft beschikbaar gesteld om het binnenvaartnet verder te ontwikkelen en te verbeteren, volstrekt onvoldoende. “Er moet forser worden geïnvesteerd in de catastrofale waterweg-infrastructuur”, luidt de boodschap van de grote gebruikers van de waterwegen in het Franstalige deel van België.   

 

JAN SCHILS

 

Het gaat de vaste grote gebruikers van de vaarwegen in de eerste plaats om de renovatie van de sluizen van onder meer Obourg, Marchienne, Viesville en Gosselies en modernisering voor de rivier de Sambre. Het gabarit moet er op 2000 ton worden gebracht voor schepen tot een lengte van 110 meter. Voor de Waalse industrie is dat echter nog steeds onvoldoende, omdat de infrastructuur het meer in het algemeen geregeld laat afweten: “In sommige gevallen is de toestand van de sluizen in Wallonië catastrofaal”, zo heet het. Er gebeuren geregeld ongelukken op de Waalse vaarwegen, zoals onlangs een (Vlaamse) schipper niet had gezien dat een hefbrug niet was opgehaald.

 

Middeleeuws

 

De grote vervoerders storen zich onder meer aan het feit dat bepaalde sluizen alleen maar operationeel zijn tijdens werkuren, bijvoorbeeld van 8.00 tot 17.00 uur, en daarna onverbiddelijk niet meer worden bediend; ook niet als het om voor de industrie cruciale transporten gaat. Ze noemen deze handelwijze ‘ronduit absurd’ en ‘middeleeuws’. Van hun zijde wordt dan ook aangedrongen op een automatiseringsprogramma voor de Waalse sluizen.

In Vlaanderen zijn de sluizen vaak al geautomatiseerd. En wanneer er een sluis uitvalt, is er meestal een alternatieve vaarroute beschikbaar. Als er duidelijkheid bestaat over de vraag hoelang het duurt tot een gesloten sluis weer geopend kan worden na bijvoorbeeld een reparatie, kan een schipper een rekensommetje maken of het wel de moeite loont om via een alternatieve vaarroute naar zijn bestemming te varen. Economisch is omvaren lang niet altijd rendabel en dus onaantrekkelijk. Anderzijds komt het veel voor dat de reparatie van een sluis een of meerdere weken langer duurt dan aanvankelijk werd bekendgemaakt.

 

(Het complete verhaal verschijnt in de Scheepvaartkrant van 19 mei)

leaderboard