Overslaan en naar de inhoud gaan
groene waterstof
De Eemshaven krijgt een groene waterstoffabriek. Foto’s Groningen Seaports
Consortium met Gasunie en Shell

Groningen Seaports stort zich op productie van groene waterstof

Een consortium van Gasunie, Groningen Seaports en Shell Nederland kondigt vandaag de start aan van het project NortH₂: grootschalige productie van groene waterstof met behulp van stroom die door een megawindpark op zee wordt opgewekt – tot 3 tot 4 gigawatt in 2030, om invulling te geven aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord.

Daarnaast heeft het de ambitie om door te groeien naar zo’n 10 gigawatt rond 2040. De groene waterstofproductie, aanvankelijk alleen in een fabriek aan de Eemshaven en later mogelijk ook op zee, zal naar verwachting zo’n 800.000 ton per jaar zijn in 2040. Dat scheelt een uitstoot van zo’n zeven megaton CO₂ per jaar.

Groene waterstof, gemaakt uit hernieuwbare bronnen zoals wind en zonne-energie, staat centraal in het Nederlandse Klimaatakkoord en de Europese ‘Green Deal’. Op dit moment wordt waterstof al in grote hoeveelheden gebruikt in de industrie, maar wordt voornamelijk geproduceerd uit aardgas. Het vervangen van de ‘blauwe’ door groene waterstof draagt serieus bij aan de verduurzaming van de industrie.

Allereerst voorziet NortH₂ in de bouw van enorme windparken in de Noordzee, die stapsgewijs kunnen uitgroeien tot een uiteindelijke capaciteit van zo’n 10 gigawatt. Dat is omgerekend goed voor het elektriciteitsgebruik van circa 12,5 miljoen Nederlandse huishoudens. Hiervoor moeten veel windturbines worden gebouwd. De eerste kunnen al in 2027 gereed zijn en worden ingezet voor groene waterstofproductie.

Elektrolyser

Daarnaast voorziet het plan in een grote ‘elektrolyser’ in de Eemshaven, waar de windenergie wordt omgezet in groene waterstof. Het consortium overweegt verder de mogelijkheid om elektrolysers op zee te plaatsen. Ten slotte is een slim transportnetwerk in Nederland en Noordwest-Europa nodig om de jaarlijkse  800.000 ton groene waterstof naar voornamelijk industrie, maar later mogelijk ook naar de consument te brengen.

“In Noord-Nederland bouwen we al actief aan de groene industrie van de toekomst. Zo gebruikt een belangrijk deel van de industrie in Delfzijl al waterstof en is de bouw van Europa’s grootste groene waterstoffabriek in onze havenstad dichtbij. De industrie kan hierdoor fors vergroenen en heeft de ruimte om door te groeien waardoor ook onze kennispositie verder verstevigd wordt. De groene industrie in het Noorden levert eveneens een concrete bijdrage aan de klimaatdoelstellingen van Nederland voor 2030. We gaan voor de grootste groene waterstofketen van Europa met Noord-Nederland als centrum”, aldus Groningen Seaports-CEO Cas König.

cas
Cas König.

leaderboard