Overslaan en naar de inhoud gaan
Mulhouse
Bij de haven van Mulhouse-Ottmarsheim. Foto VNF/ Damien Lachas

Goederenvervoer op Franse wateren in 2019 met dubbele cijfers gegroeid

Het goederenvervoer over de Franse binnenwateren vertoont volgens waterwegbeheerder VNF een zeer sterke herstelgroei. Vorig jaar is het watertransport in tonkilometers met wel tien procent toegenomen en aan vervoerde volumes met negen procent - ten opzichte van 2018.

De ‘zeer positieve verkeersdynamiek’ is te danken aan toenemende activiteiten in met name het Seine-Oisebekken, in de Franse Rijnhavens en langs de Moezel. De belangrijkste goederenstromen zijn nog steeds de bouwmaterialen en de voedingsindustrie. Met bijna 7,4 miljard tonkilometer heeft het rivierverkeer als geheel (binnenlands verkeer, export en import) iets meer dan 56,3 miljoen ton vervoerd (stijging van negen procent).

"Met deze resultaten over 2019 ben ik bijzonder trots om het riviertransport te blijven zien als  geloofwaardig alternatief. Deze gunstige cijfers getuigen ook van de sterke punten van de rivier: ecologische voordelen dankzij een lage CO₂-uitstoot, maar ook zuinig dankzij de massale hoeveelheid vervoer, in alle veiligheid en binnen de levertijden”, zegt Thierry Guimbaud, algemeen directeur van Voies Navigables de France.

In Frankrijk gaat slechts 5 procent van het totale goederenvervoer over de binnenwateren, nog op ruime afstand van het aandeel van de grote Duitse (38 procent) en Nederlandse (33) binnenvaart. Zonder de dubbele hittegolf van vorig jaar zomer die de kanalen trof, waarvan sommige zelfs gestremd raakten, hadden de volumes nog hoger kunnen uitvallen.

Uitwisseling

Het goederenvervoer over de Franse binnenwateren profiteerde van de sterke uitwisselingsniveaus op de verschillende assen van het netwerk. Wat de internationale handel betreft, wordt ook de zeer positieve trend bevestigd voor de export, met een toename van + 5,5 procent in tonkilometers (1,5 miljard tkm) en +6,8 procent in volume (15,8 miljoen ton vervoerd), maar vooral bij de invoer, met een groei van +14,5 procent in tonkilometers (op 1,2 miljard tkm) en +11,7 procent in volume (10 miljoen ton getransporteerd).

De positieve trend op de rivieren is te zien in alle stroomgebieden. Het verkeer op het Seine/Oise-netwerk noteerde een groei van bijna + 9,9 procent in tkm (extra 2,2 miljoen ton), voornamelijk te danken aan bouwmaterialen en graan. Rivierverkeer op deze perimeter vertegenwoordigt 23,7 miljoen ton (een toename van + 10,3% in vervoerde volumes). De Franse Rijnhavens noteerden een duidelijke toename van hun verkeer (+18,5 procent in tonkilometer betekent (1,8 miljoen ton extra), voornamelijk voor de bouw. Het rivierverkeer bereikte een omvang van 12,5 miljoen ton (een toename van + 16,9 procent).

Het Moezelbekken heeft het boekjaar 2019 eveneens afgesloten met een sterke groei, te weten een plus van 10,2 procent in tonkilometers of een miljoen ton extra. En dat op voor een totale omvang van 6,6 miljoen ton (+16,5 procent in volume). De stroomgebieden van Rhône-Saône en Nord kenden een toename van hun verkeer met +5,7 en + 2,9 procent respectievelijk in tonkilometers. Dat betreft een omvang van 5,4 en 9 miljoen ton een lichte volumedaling van -3,9 en 0,9 procent.

Bouwmaterialen

Het hoofdsegment van het riviervervoer, de bouwmaterialen, groeide met +11,6 procent in tonkilometers naar bijna 2,5 miljard tonkilometer, op een totaal van 25,2 miljoen ton (toename +13,9 procent in volume). Het transport van aggregaten profiteert van de opleving in de bouw; aangezwengeld door grote projecten (met name in Groot Paris). De voedingsindustrie houdt, na een groei met dubbele cijfers in 2018, een vergelijkbare dynamiek met een toename van +15,5 procent in tonkilometer (tot bijna 2,3 miljard tkm) of 14,4 miljoen ton vervoerd aan totaal gewicht (+11,1 procent in volume). Deze resultaten zijn te danken aan de goede graanoogst.

De andere sectoren nemen ook toe: de sector chemische meststoffen (+5,4 procent in tkm); de energiesector (+4,7 procent in tkm);  de metallurgische sector (+2,2 procent). Op nationaal niveau is er herstel van het containerverkeer , met een stijging van + 2,6 procent en een geschat verkeer van 567.000 teu. Deze groei had groter kunnen zijn, als de zeehavens afgelopen december niet door sociale onrust waren getroffen.

Met betrekking tot deze resultaten concludeert Thierry Guimbaud: "Deze toename illustreert de dynamiek van de riviertransport en versterkt de interesse van economische spelers voor de waterweg. Zoals de onlangs gesloten overeenkomst en bevordering van het gebruik van de rivierlogistiek voor de bouw van het Olympisch dorp ter voorbereiding op de Spelen”.

Download hier het document.

 

leaderboard