Overslaan en naar de inhoud gaan
cijferss
Archieffoto VNF

Goederenvervoer Franse binnenvaart licht gestegen

Wanneer de ongunstige klimatologische omstandigheden de binnenvaart in Frankrijk geen parten hadden gespeeld, zou het goederenvervoer op het Franse binnenvaartnet in 2018 met 4 procent zijn gestegen in plaats van in werkelijkheid met 1,7 procent.

JAN SCHILS

Dat heeft Thierry Guimbaud, directeur van de VNF, beheerder van het Franse vaarwegennet, verklaard bij de bekendmaking van de jaarresultaten over 2018. In totaal werd vorig jaar 51,7 miljoen ton goederen vervoerd via de Franse binnenwateren. De VNF gaat het vaarwegennet ook aanpassen aan het veranderende klimaat, zodra de regering in Parijs daarvoor financieel over de brug komt.

Het containervervoer moest vorig jaar globaal een teruggang met 6,3 procent incasseren vergeleken met 2017, ofschoon het containervervoer in Noord-Frankrijk sterk toenam. De algemene achteruitgang kwam grotendeels voor rekening van de forse daling met 34,8 procent van de containertrafiek in het stroomgebied van de Rijn.

Het vervoer van landbouwproducten (bijna voor de helft graan) steeg in 2018 met 12,5 procent tot in totaal 13 miljoen ton. De VNF verwacht dat de stijging zich dit jaar niet zal voortzetten. Bij het vervoer van bouwmaterialen (de beste klant van de Franse binnenvaart) was er sprake van een lichte daling met 0,6 procent tot 22,4 miljoen ton. Daarmee nemen de bouwmaterialen ruim 43 procent van het totale vervoer over het Franse binnenvaartnet voor hun rekening.

Klimaatverandering

De VNF-baas kondigde ook aan dat zijn organisatie actie zal ondernemen in verband met klimaatverandering. Daarbij wordt gedacht aan renovatie en aanpassingen van de vaarwatereninfrastructuur als antwoord op de impact van de gewijzigde klimatologische omstandigheden. Om deze plannen uit te voeren, is de VNF echter aangewezen op financiering door de nationale overheid in Parijs.

leaderboard