Overslaan en naar de inhoud gaan
dordt
Wethouder Maarten Burggraaf (links) op bezoek bij Jooren Scheepsschroeven ter gelegenheid van de toekenning aan het Dordtse bedrijf. Midden: Eduard Maipauw en rechts John Vermeulen, directeur.

Fondsbijdrage naar ontwikkeling 'groene' schroefrand voor binnenvaartschepen

Het Dordtse bedrijf Jooren Scheepsschroeven heeft een bijdrage ontvangen uit het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden. Het bedrijf gebruikt dit geld voor de ontwikkeling van een ‘groene’ schroefrand voor scheepsschroeven. Met deze innovatie kunnen schepen dezelfde snelheid bereiken met minder schroefomwentelingen per minuut, wat meteen een besparing in brandstof oplevert.

Een scheepsschroef van een binnenvaartschip draait met gemiddeld 370 tot 450 toeren per minuut door het water, om hiermee voortstuwing te creëren. De stompe intreezijden van een scheepsschroef veroorzaken weerstand bij de circulatie. Al enkele jaren geleden heeft Jooren een idee bedacht om deze weerstand te verminderen: de zogenoemde groene schroefrand die scherper door het water snijdt. Hierdoor kan een schip gemiddeld dezelfde snelheid bereiken met 30 à 40 minder schroefomwentelingen per minuut, wat resulteert in een brandstofbesparing van circa vijf procent.

Testomgeving

John Vermeulen, mededirecteur Jooren: "Als bedrijf hebben we 60 jaar ervaring en vakmanschap op het gebied van scheepsschroeven. Steeds zijn we op zoek naar nieuwe manieren om scheepsschroeven duurzamer te maken. Van schepen die al met deze groene schroefrand varen, weten we dat ze niet alleen minder brandstof verbruiken – en daardoor dus minder schadelijke emissies uitstoten - maar ook minder geluid produceren. Om exact vast te kunnen stellen wat deze reducties zijn, willen we dit onder meer gaan uittesten bij de Dynamic Maritime Test Facility (DMTF) in de plaatselijke Duurzaamheidsfabriek."

leaderboard

SPECIAL

Visserij