Overslaan en naar de inhoud gaan
RPA 20
De laatste ijsbreker van Rotterdam. Foto Port of Rotterdam

Geen ijsbreker meer voor Rotterdamse haven

De RPA 20, de laatste ijsbreker, is vrijdag 26 maart vertrokken uit de haven van Rotterdam. De reserve-patrouilleboot is verkocht aan aannemer Zijsling en Zonen BV uit Jutrijp, Friesland. Dat bedrijf is inmiddels ook eigenaar van zusterschip RPA 24. 

De laatste keren dat de RPA 20 als ijsbreker diende, was in 2012 om de Delfshavense Schie begaanbaar te maken voor de binnenvaart. .De winters zijn niet meer koud genoeg waardoor stevige ijsvorming in de Rotterdamse haven zou kunnen ontstaan, zoals voor de oorlog toen over de Maas van zuid naar noord kon worden gelopen. IJsvorming gebeurt te weinig om speciaal daarvoor een schip in puike conditie achter de hand te houden

De RPA 20 werd gebruikt als ijsbreker omdat het is uitgerust met een versterkt voorsteven. Voor het ijs breken werd het achterschip extra verzwaard met ballastwater, zodat het schip een beetje achterover helde. Daardoor kwam de schroef wat dieper te liggen om schade daaraan te voorkomen en kon het stevige voorsteven wat hoger over het ijs glijden. Het ijs brak wanneer het schip er tegen of overheen voer.

leaderboard