Overslaan en naar de inhoud gaan
schip
Archieffoto VNF - Voies Navigables de France

Franse binnenschippers moeten op zoek naar nieuwe overkoepelende belangenbehartiger

Krachtens de Franse begrotingswet voor 2019 houdt de CNBA, de Nationale Kamer voor de Ambachtelijke Binnenvaart, per 1 juli aanstaande op te bestaan. Dat gebeurt door op 1 juli 2019 alle wetsartikelen die betrekking hebben op de CNBA als openbare instelling, te schrappen. Daarna duurt het nog ongeveer een jaar om alle formaliteiten rond de opheffing van de CNBA af te ronden.

 

JAN SCHILS

 

Het is nog niet duidelijk welke organisatie de plaats van de CNBA als belangenbehartiger van de ambachtelijke binnenvaart zal overnemen. Een woordvoerder van de CNBA verklaarde vanochtend tegenover deze krant, dat de overheid daarin ook een stem zal opeisen, voor zover het bij de vervanging van de organisatie opnieuw om een openbare instelling zou gaan.

 

Volgens Jos Evens, schipper op de Daevanos - die al tientallen jaren op Frankrijk vaart en bijzonder goed ingevoerd is in de Franse binnenvaart - worden er achter de schermen wel al pogingen ondernomen om het gat dat de CNBA zal nalaten, op te vullen. Maar tot nu toe is er nog niets concreets beslist.

Een van de redenen voor het opheffen van de CNBA is, zo meent Evens, het feit dat de overheidsorganisatie die de staatsuitgaven in Frankrijk controleert, zich vragen stelde bij de uitgaven van de CNBA en deze deels ook overbodig vond. Meteen werd binnen de Franse regering ook het voortbestaan van de CNBA ter discussie gesteld en tot opheffing ervan besloten om bezuinigingsredenen, zoals trouwens met meerdere staats- en semi-staatsorganisaties sedert het aan de macht komen van president Macron is gebeurd.

 

Eén noemer

Omdat de CNBA verschillende schippersbonden overkoepelt, is de impact van de opheffing ervan ook groter omdat deze bonden met vaak verschillende belangen en eisen, weer onder één noemer gebracht moeten worden. Dat zal waarschijnlijk geruime tijd kosten.

 

De CNBA-woordvoerder verklaarde nog dat het specifieke statuut van de ambachtelijke schippers (voorlopig althans) blijft bestaan omdat de wet bepaalt, dat ambachtslieden die reeds op 1 juli 2019 actief waren, tot dezelfde datum de mogelijkheid hebben om zich in te schrijven in het handelsregister of in het vennootschapsregister.

 

Binnenvaartondernemingen met niet meer dan zes werknemers worden in Frankrijk als ambachtelijke binnenvaart beschouwd. De inschrijving in het handelsregister staat in Frankrijk open voor binnenvaartondernemingen met niet meer dan tien werknemers.

 

Contributie

De liquidatie van de CNBA komt dus niet als een verrassing. Vorig jaar reeds werd bekend dat de organisatie haar langste tijd had gehad en dat het wachten was op de officiële wettelijke bevestiging.

Bij het directoraat-generaal (DG)  voor transport bij de Europese Commissie kwam het bericht over de formele opheffing van de CNBA evenmin als een verrassing. Het DG is niet rechtstreeks bij deze zaak betrokken, maar een woordvoerder zegt te hopen dat de betrokken schippers een waardige vertegenwoordiging krijgen om hun belangen op nationaal en Europees vlak te behartigen. 

“De Franse schippers zitten intussen met een voor hen toch belangrijke vraag. Die luidt: wat gaat er met de contributie gebeuren die wij aan de CNBA hebben moeten betalen”, zo besluit Jos Evens.  

leaderboard