Overslaan en naar de inhoud gaan
kaart
Kaartje Hauts de France
Frankrijk wil voorkomen dat grote buitenlandse binnenvaartschepen de Franse schippers komen verdrijven

Staats-investeringsplan voor grotere Franse binnenvaartschepen

Frankrijk wil dat het kanaal Seine-Nord Europe, als het (volgens de officiële optimistische planning) tegen 2028-2029 aangelegd zal zijn, niet in de eerste plaats een 'eenrichtingsvaarweg' zal worden voor grote binnenvaartschepen vanuit het noorden van Europa naar Frankrijk (vooral vanuit Nederland, België en Duitsland).

 

JAN SCHILS

 

Dat zou immers ten koste gaan van de veel kleinere Franse binnenschepen en dat moet volgens de Franse overheid vermeden worden. Daarom bestaan er plannen om de bouwtijd van het 107 km lange kanaal tussen Cambrai en Compiègne (de schakel tussen de Seine en de Schelde) te benutten voor investeringen in grotere Franse binnenschepen tot 4500 ton (elk goed voor een lading van 220 vrachtwagens). Op die manier denkt Frankrijk de concurrentie met de verwachte 'invasie' van grote binnenschepen uit Noord-Europa aan te kunnen.

 

De Franse regering rekent voor de nodige investeringen in nieuwe grotere binnenschepen op het bedrijfsleven en private geldschieters. Tevens is zij bereid om zelf ook financiële inspanningen te leveren en begeleidende fiscale voordeelmaatregelen uit te werken. Ze overweegt voorts om nog meer aanvullende financiële steun uit de Europese kas te vragen voor de aanleg van het kanaal dan tot nu toe vanuit Brussel werd toegezegd.

 

Tolheffing

Tenslotte wordt ook de mogelijkheid van het betalen van tolgelden door de toekomstige gebruikers van het kanaal onderzocht. Daarbij luidt de inzet in Franse ogen: hoe groter de tonnenmaat van het betrokken binnenschip, hoe hoger de tol. Voorlopig is daarover nog niets beslist, omdat het vooral electoraal gevoelig ligt, maar ook om geen onrust onder de Franse schippers te veroorzaken.

 

Deze en andere pikante bijzonderheden over het aan te leggen kanaal staan in een nu nog intern ambtelijk document van de Franse overheid. Voor de eigen Franse binnenschepen zou de tolheffing financieel gecompenseerd moeten worden, maar hoe dat geregeld kan worden moet nog verder worden onderzocht.

In de komende editie van de Scheepvaartkrant is er een uitgebreid artikel terug te vinden over het kanaal Seine-Nord Europe.

leaderboard