Overslaan en naar de inhoud gaan
portliner
Een E-PortLiner aan de het tankponton voor de flowbatterijen. Illustratie CellCube

Flowbatterijen moeten PortLiner gaan voortstuwen

Het Oostenrijkse Enerox GmbH heeft onder zijn merknaam CellCube met het Nederlandse PortLiner een strategische overeenkomst gesloten om samen met Werkina een batterijoplossing te ontwikkelen voor de emissievrije elektrische voortstuwing van binnenvaartcontainerschepen via  oplaadpontons.

De partijen willen de haalbaarheid aantonen van zogenoemde flowbatterijtechnologie voor het emissievrij maken van het binnenvaartvervoer en hoe zulke batterijen kunnen bijdragen aan de energietransitie van havens bij het bouwen van grootschalige oplaadinfrastructuur voor batterijen, zowel op land als op het water.

De op concepten gebaseerde VRFB-technologie (vanadium redox flow-batterij) moet zorgen voor integratie van wind- en zonne-energie in de energiemix van het watertransport, waardoor volledig elektrische voortstuwing mogelijk wordt en er een einde komt aan het gebruik van conventionele fossiele brandstoffen.

Flow-batterijtechnologie zou ‘een concurrerende en haalbare weg voorwaarts’ bieden naar het compleet koolstofvrij maken van maritieme operaties. In de vanadium redox-flowbatterijen wordt elektrische energie opgeslagen in een vloeibare elektrolyt, die niet-ontvlambaar en niet-explosief is en die onder omgevingsomstandigheden kan worden opgeslagen. Wanneer de elektriciteit is verbruikt, kan de elektrolyt worden opgeladen, of de uitgeputte elektrolyt wordt verwisseld met opgeladen elektrolyt.

Opslagsysteem

In hun samenwerking hebben CellCube, PortLiner en Werkina een integraal opslagsysteem voor deze schone energie ontwikkeld voor elektrische schepen, inclusief een drijvende opslag- en oplaadeenheid: in een ponton. Het nominale wisselstroomvermogen van het schip is ontworpen op een niveau van maximaal 1,5 mW, met een energiecapaciteit van 6,25 mWh.

Het eerste oplaadponton is gepland om te worden gebruikt met een vermogen tot 2 mW en een capaciteit tot 25 mWh. Deze aanpak moet zorgen voor een volledig elektrische straal van minimaal 350 kilometer bereik.

De oplaadpontons zullen worden gebruikt voor het tanken van schepen met opgeladen elektrolyt. Bovendien kunnen deze pontons fungeren als drijvend energieopslagsysteem en tevens stroom- en energiediensten leveren voor onshore-toepassingen, zoals back-upstroom voor infrastructuur, havenelektrificatie of de levering van netwerkdiensten.

leaderboard