Overslaan en naar de inhoud gaan
Extreem laagwater op de Donau: schepen vervoeren er slechts kwart van hun lading Donau
Door de zeer lage waterstanden bij Pfelling kunnen binnenschepen hier slechts een kwart van hun gebruikelijke lading over de Donau vervoeren. Foto WSV
Duitse binnenvaart vraagt snelle riviermaatregelen en korting op havengelden

Extreem laagwater op de Donau: schepen vervoeren slechts kwart van hun lading

Het waterpeil op de Donau is tot een zorgwekkend laag niveau gedaald. Vooral het gedeelte van de rivier tussen Regensburg en Passau wordt door de langdurige droogte getroffen. Op het Pfelling-traject wordt momenteel slechts ongeveer 2,40 meter gemeten, het ‘normale’ peil ligt tussen 3,60 en 3,80 meter. Het waterniveau nadert hiermee zijn historische dieptepunt van 2,28 meter (gemeten op 23 augustus 2018).

De lage waterstand heeft dramatische gevolgen voor de binnenvaart. Zo ontbreekt bij Pfeiling momenteel minstens 1,20 meter water. Op dit deel van de Donau kan momenteel slechts ongeveer een kwart van het mogelijke vrachtvolume worden vervoerd.

Gezien de grote nadelige gevolgen voor de binnenvaartsector in Zuid-Duitsland, roept de Federale Vereniging van Duitse Binnenvaart eV (BDB) op om het uitbreidingsplan voor de Donau, die al lang is overeengekomen en verankerd ligt in het Federale Transport Infrastructuur Plan (BVWP) 2030, zo snel mogelijk moet uitvoeren.

De waterstroom, die de afgelopen jaren steeds slechter is geworden, evenals de soms drastische schommelingen in de waterstanden, die moeilijk te begrijpen zijn voor de handel en die reisplanning nog moeilijker maken, vragen volgens de BDB om een ​​duidelijke reactie van de federale overheid (uitbreidingsmaatregelen en betere waterstandvoorspellingen), zodat de Donau niet uitgroeit tot een ‘totale mislukking’ voor de binnenvaart.

Bevoorradingszekerheid

“De opeenstapeling van langdurige perioden van laagwater in de afgelopen jaren laat zien dat klimaatverandering niet ophoudt bij de waterwegen en dus ook bij de Donau. Deze situatie moet nu zo snel mogelijk worden verholpen met passende rivier-technische maatregelen, zodat bedrijven in de binnenvaart een langetermijn-planningszekerheid voor hun transportmodus hebben en de bevoorradingszekerheid voor de industrie niet in gevaar komt door de binnenvaart. Het feit dat de waterstanden op de Donau nu weer hun laagterecord naderen - na het extreem lage water in 2018 - toont aan hoe urgent actie is”, zegt BDB vice-president Friedrich Weigert (van Kuehne+Nagel Euroshipping GmbH).

Afhandelingskosten

De huidige situatie aan de Donau belast overigens niet alleen het vervoer over de binnenwateren dat daar plaatsvindt, met aanzienlijk hogere kosten bij de planning en uitvoering van hun transporten. Daarnaast worden in de openbare havens in de Donau-regio zeer hoge afhandelingskosten in rekening gebracht voor de noodzakelijke verlichting, te weten het gedeeltelijk lossen van het schip. De BDB doet dan ook met spoed een beroep op de betreffende Donauhavens, om de gemaakte kosten voor verlichting op een acceptabel niveau te brengen. Dit mede gezien de toch al extreem gespannen situatie door het lage waterpeil en de daaruit voortvloeiende hoge financiële lasten voor de industrie en voor klanten die afhankelijk zijn van de vaarweg. Dat komt tevens overeen met de maatregel ‘Vermindering van havengelden’ in het masterplan voor de binnenvaart van het federale ministerie van Transport, die nog niet is uitgevoerd.

leaderboard