Overslaan en naar de inhoud gaan
Amaliahaven
De geplande omkadering van de Prinses Amliahaven met diepzee- en binnenvaartkades. Illustratie Havenbedrijf Rotterdam
Bouwers bekend voor aanleg diepzee- en binnenvaartkades Amaliahaven

Extra investering in groei containeroverslag Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam gunt de aanleg van zo’n 2,4 kilometer aan kades en grondkeringen in de Prinses Amaliahaven aan het bouwconsortium van Hochtief, Ballast Nedam en Van Oord. Dit betekent het startsein voor een extra ontwikkeling van de op de Maasvlakte II gelegen haven, die tot verdere groei van de jaarlijkse overslag met vier miljoen standaardcontainers (teu) in de haven kan leiden.

“Vooral door e-commerce zien we de containervolumes stevig toenemen”, licht Boudewijn Siemons, chief operating officer van het havenbedrijf toe. “Dat zal voorlopig aanhouden. Om onze leidende positie als Europa’s grootste containerhaven verder te versterken, anticiperen we daar juist nu op door te investeren in de verdere uitbouw van de Amaliahaven. Daarmee versterken we zowel de concurrentiepositie van onze klanten als die van Rotterdam.” Potentiële extra stroom aan containers van vier miljoen teu betekent een capaciteitsstijging van ongeveer 28 procent ten opzichte van het jaartotaal van 2020.

Wachtplaatsen

In de Prinses Amaliahaven zijn de containerterminals APM Terminals en RWG actief met respectievelijk 1.500 en 1.700 meter kade. De aanleg van nieuwe diepzee- en binnenvaartkades stelt deze bedrijven in staat om op termijn de overige terreinen rondom deze haven verder te ontwikkelen. Beide terminaloperators hebben hier al opties voor getekend. Ook de realisatie van 160 meter aan wachtplaatsen voor algemeen gebruik door binnenvaartschepen is onderdeel van het project.

De nieuwbouw na de gevoerde Europese aanbestedingsprocedure komt aan weerszijden van de ongeveer 2,5 kilometer lange haven. In totaal gaat het om 1.825 meter diepzeekade, 160 meter binnenvaartkade en 360 meter aan grondkeringen. Daarmee wordt – op 725 meter na – het gehele in 2015 in gebruik genomen havenbekken omkaderd. De eerste 500 meter kademuur wordt naar verwachting eind 2022 opgeleverd. Uiterlijk anderhalf jaar later is het laatste deel van het project gereed.

contract
Na de ondertekening. Met (vlnr): Mark van der Hoeven (Van Oord), Dirk Osthus (HOCHTIEF), Jeroen Steens (director Port Development Havenbedrijf Rotterdam), Ronald de Geus (Ballast Nedam) en Boudewijn Siemons (Havenbedrijf Rotterdam). Foto: Robert Tjalondo.

 

leaderboard