Overslaan en naar de inhoud gaan
zaalll
Foto Lida Saaij

‘Er wordt teveel óver en te weinig mét de binnenvaart gesproken’

Er leven veel zorgen bij de leden van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer over de beschikbaarheid van ligplaatsen. Met name het teruglopend aantal ligplaatsen in Duitsland zorgde voor gesprekstof tijdens de 19de vergadering van de afdeling, zaterdag gehouden bij het Van der Valk Hotel in Ridderkerk. Erik Schultz was voorzitter. Hij begon de bijeenkomst met zijn aankondiging de agenda op zijn kop te gaan zetten.

LIDA SAAIJ

Schultz sprak in zijn Jaarrede van ‘een bewogen jaar’ dat achter hem ligt: “Ik hoefde me niet te vervelen”. Het was voor hem vaak schipperen om aanwezig te zijn bij alle overleggen over infrastructuur, de laagwaterproblematiek en het milieu. Meedenken en meebepalen: dat is wat de schippers willen en wat de IA ook wil. Gaandeweg de vergadering bleek ook dat er steeds meer nieuwe kansen komen om het belang van de binnenvaart onder de aandacht van beleidsmakers te brengen.

De aanwezige schippers blijken het tekort aan ligplaatsen, maar ook het gebrek aan voorzieningen of een verbod om van/aan boord te gaan, als een grote, storende ergernis te ervaren. Met name Duitsland scoort hoog op het verbeterlijstje. Ook de verplichting om walstroom te gebruiken, zorgt voor verontwaardiging. Niet eens zozeer die verplichting maakt de schippers kriegel, maar de slechte voorzieningen.

Het gebeurt nog veel te vaak dat de stoppen er vervolgens uit vliegen. Daar waar 63 ampère beschikbaar is, wordt vaak maar 32 ampère geleverd. Zekeringen vliegen er geregeld uit. De havens doen het over het algemeen goed, qua beschikbaarheid. Maar daar waar Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor de walstroomvoorziening wordt geklaagd over de te geringe dekking. Een ander probleem duikt op als schepen meer dan drie breed liggen. Dan is het moeilijk om aan een veilige aansluiting te voldoen.

“En dat terwijl de EU heeft verordend dat daar waar ligplaatsen zijn, moet worden gezorgd voor walstroom. En het gebruik daarvan wordt ook verplicht gesteld door de EU. Die verplichting van aanleg en gebruik wordt per 1-01-2024 van kracht”, zegt Johnny van IJk. Een ander meent echter te weten dat de aanleg weliswaar wordt verplicht, maar het gebruik ervan niet. En dat er ook geen sprake is van een generatorverbod in deze verordening.

Lydia de Pater, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en secretaris Nautisch Technische Zaken CBRB, deed vervolgens de suggestie om die EU-verordening nog eens goed uit te pluizen en die bevindingen aan alle belanghebbenden, zoals de Nederlandse en Europese havens én Rijkwaterstaat door te geven. “We hebben het dan over de verplichting van aanleg en gebruik en de zekering van de voorzieningen”. Schultz deed er nog een schepje bovenop: “We moeten tevens zien te voorkomen dat ligplaatsen worden gesloten om aan de verplichting van aanleg van walstroom te ontkomen”.

Meebepalen

Meepraten vanuit de binnenvaartsector, bij voorbeeld bij het ontwikkelen van infrastructuur, lijkt soms nog wel te lukken. Maar meebepálen blijkt van een heel andere orde, zo bleek tijdens de rondvraag. Johnny van IJk, voorzitter van de Schuttevaer-afdeling Terneuzen, heeft in zijn werkgebied vaak direct te maken met de gevolgen van beslissingen die in België worden genomen. Hij vraagt zich af hoe vaak er contact is tussen vertegenwoordigers van de binnenvaart en Vlaamse Waterweg, voorheen Waterwegen en Zeekanaal.

“Van de Vlaamse kant moeten we het niet hebben”, is zijn conclusie. “Ons Recht bijvoorbeeld heeft nog maar 25 leden. Pierre Verberght doet nog wel wat, maar is geen officiële vertegenwoordiger. Het lijkt wel of er niemand meer meepraat vanuit de binnenvaart”. Schultz verzekerde hem dat er vanuit de IA wel degelijk contact is met de directie van Vlaamse Waterweg nv.

Schultz
Erik Schultz gooit meteen de agenda om.

 

leaderboard