Overslaan en naar de inhoud gaan
STAAT
Economisch Bureau ING: Rijnvaart blijft kwakkelen

Energietransitie drukt herstel scheepvaart

De sterke afhankelijkheid in de binnenvaart van grondstoffenvervoer (55 procent droge bulk, ruim 25 procent natte bulk) zorgt ervoor dat het herstel van deze sector in 2021 niet snel zal gaan. Dat is te lezen in de nieuwste Vooruitzichten Transport en Logistiek van het Economische Bureau van de ING-bank.

Hoewel de staal- en auto-industrie het beter doen, zijn de vooruitzichten voor de bouw minder goed en neemt het vervoer van kolen (nog altijd goed voor een kleine 10 procent) structureel af. Ook de binnentankvaart heeft last van minder vervoer van brandstoffen, doordat het auto- en vliegverkeer voorlopig nog niet terug komt op het oude niveau.

In 2020 daalde het binnenlands vervoer met de binnenvaart met slechts 2 procent beduidend minder dan het internationaal vervoer. Het overheidsbeleid om meer gebruik te maken van de ‘Blue Road’ lijkt deels te werken. Met het verder uitgebreide netwerk van inland-terminals en vrachtbundeling is het binnenlandse  containervervoer, ondanks uitdagingen rondom congestie in de havens, licht gegroeid. Ook de vooruitzichten hiervoor blijven positief.B;LOK

Onder druk  

Dat de binnenvaart onder druk blijft staan, is vooral te wijten aan het internationale vervoer (nog altijd goed voor 70 procent van het totaal). Het vervoer over de Rijn en zijrivieren is de belangrijkste markt voor de Nederlandse binnenvaart en die staat al langer onder druk. Ook het afgelopen jaar liep die terug. Dat komt naast corona ook door de afbouw van het (energie-)kolenvervoer en de sterker schommelende waterstand, die verladers in de groeimarkt van de containers naar het spoor doet uitwijken. Lichtpuntje voor de lange termijn is dat de Europese Commissie het vervoer via de binnenvaart onder de Green Deal in 2030 met een kwart wil laten stijgen, al zijn er ook voor het spoor forse groeidoelstellingen.

 

leaderboard