Overslaan en naar de inhoud gaan
Zero Emission Services

Emissieloos elektrisch varen met batterijcontainers aan boord

Varen met verwisselbare batterijcontainers op groene stroom: het is een stap dichterbij gekomen met de oprichting van het bedrijf Zero Emission Services (ZES) op dinsdag 2 juni. Het is een nieuw bedrijf specifiek bedoeld om elektrisch, emissieloos varen te stimuleren. Heineken is het eerste bedrijf dat er gebruik van gaat maken. De bierbrouwer heeft zich voor tien jaar aan ZES verbonden om emissieloos bier te vervoeren van de brouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk.

ZES biedt een volledig producten- en dienstenpakket gebaseerd op de batterijcontainers: zowel laadstations als technische ondersteuning. Willem Dedden, CEO van Zero Emission Services: “Met ZES introduceren we een systeemverandering in de binnenvaart, waardoor binnenvaartschepen emissieloos varen dankzij verwisselbare batterij-containers, ZESPacks, die worden geladen met duurzaam opgewekte stroom. Voor de verwisseling van de batterij-container wordt een netwerk van open access laadpunten ingericht. De ZESPacks worden daar omgewisseld voor volle, zodat de schepen snel door kunnen varen met minimale wachttijd. De energiecontainers zijn ontworpen voor meerdere toepassingen, zo kunnen ze ook tijdelijk aan land worden ingezet voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet of om te voorzien in een lokale tijdelijke vraag naar elektriciteit. Het systeem is toekomstbestendig, omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. We starten met batterijen, maar als in de toekomst waterstof goedkoper wordt, dan kunnen de containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren”.

Om de overgang naar emissieloos varen voor de schipper eenvoudiger te maken, is een innovatieve financieringsvorm op basis van ‘pay per use’ ontwikkeld. Hierdoor brengt ZES alleen de kosten in rekening voor de verbruikte energie en huur van de batterijcontainer.

ZES wil met dit concept de hele binnenvaart en short sea mobiliseren om emissieloos te gaan varen. Het eerste laadpunt komt op de corridor Zoeterwoude - Alpherium - Moerdijk. Daarna zal de focus liggen op het inrichten van het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen corridor en een verbinding te maken naar Nijmegen. De aandacht zal in de eerste fase  gaan naar containerschepen voor de binnenvaart, zowel ombouw als nieuwbouw. 

leaderboard