Overslaan en naar de inhoud gaan
zulu
Het Franse waterstofschip voor stadsdistributie. Foto Flagship

Eerste waterstofschip voor stadsdistributie in regio Parijs

Het Europees innovatieproject Flagships zal 's werelds eerste commerciële vrachttransportschip op waterstof inzetten op de Seine in Parijs. De commerciële activiteiten beginnen eind dit jaar.

Het waterstofvrachttransportschip uit de Zulu-serie wordt eigendom van de Franse binnenvaartrederij Compagnie Fluvial de Transport (CFT), een dochteronderneming van de Sogestran Group. Het bedrijf ontwikkelt momenteel een bedrijf voor stadsdistributie met transportschepen in de omgeving van Parijs.

“De vraag naar duurzamere technologieën in de binnenvaart neemt toe. Als onderdeel van het Flagships-project zijn we blij dat we het voortouw nemen bij het verminderen van de uitstoot van transport en het demonstreren van de superieure eigenschappen van waterstofbrandstofcellen in watergedragen toepassingen, ”zegt Matthieu Blanc, directeur van CFT.

Het Flagships-project ontving in 2018 5 miljoen euro aan financiering uit het EU-onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020, onder de Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), om twee waterstofschepen in Frankrijk en Noorwegen in te zetten.

Het oorspronkelijke plan was om een ​​waterstof-duwboot in de omgeving van Lyon in te zetten, maar toen het bredere potentieel voor waterstof in het vrachtvervoer naar voren kwam, werd de demo-duwboot veranderd in een binnenvaartvrachtschip. Het nieuwe schip krijgt de taak om goederen op pallets en in containers langs de rivier de Seine te vervoeren.

Zulu-concept

De focusverschuiving is gebaseerd op de ervaring van Sogestran Group opgedaan in België, waar Blue Line Logistics (BLL), een andere dochteronderneming van de Sogestran Group, drie vrachtschepen exploiteert die varen onder de conceptnaam Zulu. Er is ook één Zulu-schip in Parijs in gebruik genomen en momenteel zijn er nog twee Zulu-schepen in aanbouw voor dezelfde markt. Het Flagships-project zal een waterstofstroomopwekkingssysteem installeren op een van de nieuwbouwschepen, die gepland staat voor oplevering in september 2021. Blue Line Logistics is van plan om het schip voor eind 2021 op waterstof te laten varen.

Het schip wordt aangedreven met gecomprimeerde waterstof geproduceerd door elektrolyse, waardoor niet alleen emissievrije operaties mogelijk zijn, maar ook een solide basis wordt geschapen voor meer lokaal emissievrij transport; zowel op zee als op land. Het stroomopwekkingssysteem voor Zulu wordt geleverd door ABB Marine & Ports, met brandstofcellen van Ballard. LMG Marin is verantwoordelijk voor detailontwerptekeningen, met waterstof geleverd door leveranciers in de regio Parijs.

leaderboard