Overslaan en naar de inhoud gaan
dORTMUND
Vlnr: Bernd Althusmann (minister economische zaken Nedersaksen), Helmut Renze (bestuursvoorzitter bouwbedrijf Johann Bunte), verkeersminister Andreas Scheuer, Hans-Heinrich Witte (voorzitter GDWS) Hendrik Schulte (staatssecretaris verkeersministerie NRW)

Eerste spa in de grond voor sluizen Rodde-Venhaus

Op de grens van Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen klonk donderdag 22 oktober het denkbeeldige startschot voor vernieuwing van twee naburige sluizen in het Dortmund-Emskanaal (DEK). Bondsminister Andreas Scheuer van verkeer en digitale infrastructuur was aanwezig om de symbolische eerste spade in de grond te steken. Diens ministerie heeft 680 miljoen euro voor dit project ter beschikking gesteld.

Met de sanering van de sluizen Rodde (NRW) en Venhaus (Nedersaksen) komt er vaart in de modernisering van het DEK. Alle sluizen worden zowel verlengd als gesaneerd. Volgens de planning moet de nieuwbouw van alle sluiscomplexen in 2033 gereed zijn. Dan kunnen over de hele lengte motorschepen met een lengte van 135 meter het kanaal bevaren. Gebouwd wordt op het moment al aan de sluis Gleesen. In Bevergern en Hesselte begint de Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) binnenkort met bouwwerkzaamheden. Voorlopig moeten schippers die over het DEK varen, nog wat geduld uitoefenen.

De sanering is voor Nedersaksen hard nodig: “Om met een betrouwbare verbinding ook via het water aan de Nederlandse havens aangesloten te blijven,” zei minister Bernd Althusmann van Nedersaksen bij de starthandeling. Voor NRW is een modern DEK een belangrijk verbindingskanaal om het schip als attractief en planbaar transportmiddel op de markt te hebben en in de toekomst vaker in te zetten, benadrukte NRW-staatssecretaris voor verkeer, Hendrik Schulte bij de kleine viering in Rodde. NRW probeert het chronisch verstopte wegverkeer met meer promotie voor het binnenschip te ontlasten.

Doorvaarthoogte

Het WSV zelf wijst erop dat ook de hoogte van de bruggen eveneens dringend voor verbetering vatbaar is. Nu belemmeren oude spoor- en wegovergangen op sommige stukken een tweelaags containertransport. Dit proces moet nog in gang gezet worden, maar zal langere tijd in beslag nemen. Vervanging van die bruggen is afhankelijk van (spoor-)wegensaneringen in de regio, die helaas nergens op enig prioriteitenlijstje staan. 

leaderboard

SPECIAL

Visserij