Overslaan en naar de inhoud gaan
tioesprakenn
Hugh Carmichael (Ineos/midden), Anke Bestmann (Imperial) en Peter Versluis (Veka) spreken de genodigden toe bij de ceremonie op de Lemmer scheepswerf. Foto Veka

Eerste mega-gastankers voor de Rijnvaart

Op de Veka-scheepswerf in het Friese Lemmer is de bouw gestart van de twee grootste binnenvaart gastankers van Europa. Elk schip wordt ongeveer driemaal zo groot als de huidige typische gastankers op de Rijnvaart.

De schepen - het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Ineos Trading & Shipping en Imperial Logistics – gaan vloeibaar gas vervoeren tussen ‘s werelds grootste butaanopslag, die momenteel wordt gebouwd bij de Oiltanking Antwerp Gas Terminal (Otagt) bij Antwerpen en de Ineos-kraker in Keulen.

Ineos, Imperial Logistics en Veka hebben nauw samengewerkt bij het ontwerp, planning en bouw van deze ultramoderne schepen, die beide 110 meter lang zullen worden, een breedte van 17,5 meter en een capaciteit krijgen van 3.024 ton butaan – te vervoeren in zes druktanks.

Elk schip zal worden aangedreven door drie motoren. De nieuwe tankers krijgen een verhoogde aanvaarbeveiliging en hun hulpaggregaten worden voorzien van volledige geluidsisolatie, om te voldoen aan de geluidsnormen bij de lospunten.

Koploper

Hugh Carmichael, directeur Ineos Trading & Shipping zegt: "Ineos is vastbesloten om meer dan een miljard dollar te investeren in haar toeleveringsketen voor ethaan vanuit de VS. Onze nieuwe butaanopslag in Antwerpen markeert samen met deze enorme nieuwe binnenvaartschepen de volgende stap in een strategische investering in de toekomst van onze naftakrakers in Keulen. Dit opgeschaalde toevoersysteem zal onze flexibiliteit en veerkracht vergroten en Ineos positioneren als koploper op de wereldwijde LPG-markt".

leaderboard