Overslaan en naar de inhoud gaan
sklyuisdeur
Foto Rijkswaterstaat

Eerste deur nieuwe zeesluis aangekomen in IJmuiden

De eerste van in totaal drie deuren van de nieuwe zeesluis is op zondag 20 januari aangekomen in IJmuiden. Deze deur is door een sleepboot over de Noordzee naar zijn eindbestemming vervoerd. Met een tussenstop op de Tweede Maasvlakte heeft de deur ruim 26.000 km afgelegd tussen Zuid-Korea en IJmuiden. Het transport over de laatste 80 kilometer nam 30 uur in beslag en verliep zonder problemen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is blij met de aankomst van de deur:  “Het is mooi dat na een hele lange reis nu de eerste sluisdeur op de plek van bestemming is aangekomen. Dat is een mijlpaal voor dit project en de start van een nieuw hoofdstuk in de bouw van de grootste zeesluis ter wereld”.

De sluisdeur - met een afmeting van 72 meter lang, 24 meter hoog en 11 meter breed - is drijvend naar IJmuiden gesleept. De gesloten constructie van de deur is te vergelijken die van een schip. Alle  deuren hebben luchtkamers, waardoor ze ondanks hun gewicht van 3000 ton blijven drijven. Ballasttanks gevuld met water zorgden voor de stabiliteit.

Weersafhankelijk

Het bijzondere transport is erg weersafhankelijk. Zo bepalen de hoogte van de golven en de kracht en richting van de wind of er gevaren kan worden. Daarnaast is er hoogtij in IJmuiden nodig om de diepstekende deuren over de drempels de Noordersluis te slepen. De komende periode worden, zodra het weer het toelaat, ook de andere twee deuren van de Maasvlakte naar IJmuiden gesleept.

Alle techniek die noodzakelijk is om de deuren goed te laten functioneren, is overigens in Nederland gefabriceerd en wordt hier ingebouwd. Het gaat om de elektrische en de hydraulische installaties zoals rolwagens, de aandrijving van de deuren en de technische ruimtes. Een van de deuren wordt afgebouwd in een uitgegraven deel van toekomstige kolk van de nieuwe zeesluis. De andere twee in het westelijk havengebied van Amsterdam.

De drie deuren zijn op 6 december in Nederland aangekomen vanuit Zuid-Korea. Op de Tweede Maasvlakte zijn ze van het transportschip de Talisman gehaald door het schip gedeeltelijk af te zinken. Hierdoor gingen de deuren drijven. Vervolgens zijn ze recht op gezet door ze 90 graden te kantelen. Dit kon niet in IJmuiden omdat daar onvoldoende diepte was. Daarnaast zou tijdens het afzinken van de drie deuren het schip de doorgang van en naar de sluizen gedurende een etmaal volledig blokkeren.

Grootste ter wereld

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. Deze nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van IenW, de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis in januari 2022 in gebruik genomen.

SLUIS

leaderboard