Overslaan en naar de inhoud gaan
tarieven
Elk schip dat de haven bezoekt, betaalt één basisprijs - gebaseerd op het bruto tonnage van het schip.
‘Belangrijke mijlpaal van de fusie’

Eén keer havengeld betalen in hele gebied van North Sea Port

Met ingang van 1 januari 2021 betalen (zee-)schepen die aanmeren in North Sea Port nog maar één tarief voor het hele grensoverschrijdende havengebied. Wie meer goederen aan de haven bindt en duurzaam is, wordt extra beloond. De tarieven worden in 2021 en 2022 niet geïndexeerd.

Of een zeeschip nu in Vlissingen komt, of in Terneuzen of Gent; dat maakt vanaf januari niet langer meer uit voor wat de tarifering betreft. Zeeschepen betalen nog maar één keer voor toegang tot de haven, het gebruik van de haveninfrastructuur en het goederenvolume, ongeacht waar in het gebied men wil aanmeren.

Elk schip dat de haven bezoekt, betaalt voortaan één basisprijs - op basis van het bruto tonnage van het schip. Dit ‘basisticket’ geeft schepen en klanten een vlotte en efficiënte toegang tot de haven, voor onder meer het aanmeren en het verblijf in de haven, het gebruik van het haveninformatiesysteem, de nodige diepgang, en toegang tot de sluisplanning in Terneuzen.

Korting

Naast het basistarief wordt er ook een tarief voor het totale goederenvolume gehanteerd. Voor de diverse soorten goederen worden verschillende prijzen gebruikt. Hier zijn kortingen mogelijk. Hoe meer goederen havengebruikers naar de haven brengen, hoe meer korting ze krijgen. Schepen die voldoen aan de eisen voor groene schepen van de ‘Environmental Ship Index’ (ESI) worden eveneens beloond met een korting op het basisticket.

leaderboard