Overslaan en naar de inhoud gaan
Esther Way.

Een duurzame werkhaven in Amsterdam-Noord: Kaap de Groene Hoop

De ontwikkeling van de NDSM-haven in Amsterdam is in een stroomversnelling gekomen nu de gemeente een vergunning heeft verleend voor de aanleg van steigers voor een bijzondere haven die de naam Kaap de Groene Hoop gaat dragen. De bedoeling is dat de steigers er april volgend jaar liggen. Maar het is een gok, want de vergunning geldt voor tien jaar.

Heere Heeresma jr.

Esther Way is met haar levensgezel Huib Koel directeur van Woodies at Berlin, een ambachtelijk scheepstimmerbedrijf en meubelmakerij, sinds 2012 gevestigd in een loods aan de Ms. Van Riemsdijkweg in de NDSM-haven te Amsterdam. Het gebied rond de NDSM-haven is volop in ontwikkeling en ze mochten van projectontwikkelaar Biesterbos/Mediawharf hooguit tien jaar in hun loods blijven. Omdat ze vanwege hun werk aan woonschepen niet weg willen uit de NDSM-haven, vroegen ze de gemeente of ze hun bedrijf op het water mochten voortzetten. Dat mocht, en ze kochten de buiten dienst gestelde Amsterdamse veerpont 20, waarop ze te zijner tijd hun werkplaats en inspiration store zullen onderbrengen. Hieruit ontstond bij Esther en Huib het idee voor een complete haven met varende en drijvende bedrijven aan de Ms. Van Riemsdijkweg.

“De gemeente reageerde razend enthousiast”, vertelt Esther. Een naam hadden ze al: Kaap de Groene Hoop. Zo noemden ze een festival dat ze in de NDSM-haven organiseerden tijdens Sail 2015 vanwege de begroeide ‘kaap’ aan het eind van de Ms. Van Riemsdijkweg en het groene karakter van het festival. Kernwoorden waren: techniek, duurzaamheid en innovatie. Zo werd de elektriciteit voor de marktkraampjes en de twee podia op het festival opgewekt met zonnepanelen die op trailers van het energietransitiebedrijf Metabolic stonden. Het is de bedoeling dat de haven in diezelfde geest wordt ontwikkeld en wat energie betreft met zonnepanelen, warmtepompen en accupakketten zelfvoorzienend wordt. Esther en Huib hebben al ervaring met grootschalige duurzame projecten. Zo realiseerden ze op het gebied De Ceuvel in Amsterdam-Noord het boten-hotel Asile Flottant en de Crossboat. 

Way: "De gemeente reageerde razend enthousiast"

Kaap de Groene Hoop zal in zijn eerste fase bestaan uit 14 ligplaatsen, waarvan 10 jaarplaatsen en 4 wisselplekken voor zeilende beroepsvaart. In de tweede fase willen ze het aantal ligplaatsen minimaal verdubbelen. Ook komen er officiële op- en afstapmogelijkheden, een zeldzaamheid in Amsterdam. Kaap de Groene Hoop zal zich inzetten voor duurzaam transport van goederen, forensen en toeristen en praktijkruimte faciliteren voor innovatieve (haven)technieken.

Dortmunder

Zijn er al ondernemers geïnteresseerd om met hun bedrijf in Kaap de Groene Hoop te komen liggen? Esther noemt de Stortemelk, de voormalige veerboot naar Terschelling, die de haven als lig- en vertrekplaats wil gebruiken en Fairtransport die de haven als losplaats wil gebruiken voor haar schepen Tres Hombres en Nordlys die zeilend fairtrade producten vanuit het Caribisch gebied aanvoeren. Ook wordt er een Dortmunder omgebouwd tot drijvend restaurant in het hogere segment. Esther en Huib hebben een optie genomen op de Fighter, die bij scheepssloperij Treffers ligt. De exploitatie zal worden gedaan door twee jonge koks waarvan de een zijn sporen heeft verdiend bij een gerenommeerd restaurant in Denemarken - dat door zij die er verstand van hebben wordt beschouwd als het allerbeste restaurant in het universum - en de ander bij Michelinsterren-restaurants in Nederland en België. De verbouwing van de Fighter zal gebeuren naar een ontwerp van de Baskische architect Javier Zubira van zU studio. 

Het is ook de bedoeling om in de tweede fase een extra lange steiger voor Tall Ships aan te leggen. “Sail was in Noord niet zo’n succes”, vertelt Esther. “We misten een Tall Ship, daarom kwam het publiek niet hier. Die Tall Ships willen vaker Amsterdam aandoen, maar er zijn geen plekken om te liggen. Wel bij de Passenger Terminal Amsterdam, maar dat vindt iedereen een verdrietige plek. En hier past het meer in de esthetiek van de oude scheepswerven. Maar dat is nog toekomstmuziek. We houden er wel rekening mee in de eerste fase bij het slaan van de palen”.

Vliegtuigbom

De palen voor de steigers van Kaap de Groene Hoop worden geslagen door het waterbouwkundig aannemingsbedrijf Tijsterman en de steigers worden gebouwd door Woodies at Berlin van vier centimeter dik Nederlands Douglas-hout, geleverd door Staatsbosbeheer. Het slaan van die palen zal overigens nog wat voeten in de aarde hebben vanwege een Engelse vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog, waarvan de aanwezigheid in de NDSM-haven vaststaat, maar de exacte locatie niet bekend is. “Als je hier met een metaaldetector gaat kijken, blijft hij afgaan omdat er zoveel troep ligt. We hebben de coördinaten van de palen precies opgegeven en daar gaat een duiker naar beneden om te kijken”. 

De onderzeeboot in de NDSM-haven blijft in de plannen voorlopig liggen. “Dat is positief en negatief. Hij wordt een beetje lelijk, maar het is wel een landmark”. Nu de vergunning van de gemeente binnen is, begint het slaan van de palen in november en zullen de steigers er naar verwachting in april 2019 liggen. Die vergunning geldt overigens maar voor tien jaar. Is dat niet wat kort, mede gezien de investeringen? “We zijn begonnen met vijf jaar, dus tien is voor ons een hele adem, maar het blijft tricky”, zegt Esther. “We willen het zo goed doen dat we over 10 jaar bestaansrecht hebben”.

 

leaderboard