Overslaan en naar de inhoud gaan
‘Een brug past onmogelijk in de bocht van De Esch’
Oud-binnenvaartdocent Chris van Eijmeren.

‘Een brug past onmogelijk in de bocht van De Esch’

Het ‘staat onomstotelijk vast’ dat de beoogde extra Rotterdamse oeververbinding over de Nieuwe Maas tussen Feijenoord en De Esch nooit een brug kan worden. Dat stelt de bewonersvereniging van De Veranda - met oud-binnenvaartdocent Chris van Eijmeren in hun midden - op een vanavond te houden inspraakbijeenkomst op het stadhuis. De bewonersclub wil een tunnel.

“De geplande oeververbinding is - als de keuze voor een brug wordt gemaakt - van grote invloed op de scheepvaart, economie en leefbaarheid. Uit diverse onderzoeken is duidelijk naar voren gekomen dat een brug onwenselijk is en naar onze mening ook niet op die locatie mogelijk is”, aldus voormalig STC-docent Van Eijmeren.

Verwijzend naar drie verschillende onderzoeken: “De beschikbare reële vaarbreedte in de bocht van de Esch bedraagt maximaal 250 meter. Voor de huidige ruim 350 binnenvaartschepen die hier dagelijks passeren, is een minimale veilige navigatiebreedte nodig van 225 meter. Het beweegbare klepdeel zal op twee pijlers moeten rusten, met voldoende steunbreedte en men moet hier minimaal 75 tot 80 m totaal voor rekenen. 250 m – 80 m = 170 m! Deze 170 m voldoet niet meer aan de eisen in de RV 2017 van minimaal 225 meter”.

Multimodale tunnel

De bewonersclub stelt daarom de aanleg van een grote ‘multimodale’ boortunnel voor, waarin plaats zal zijn voor zowel het autoverkeer als het openbaar vervoer, fietsers en wandelaars, alsmede pijpleidingen voor drinkwater en de stadsverwarming.

tunneel

Verder mist de bewonersclub in de voorstellen een beschouwing over, en de impact van, de hoogst noodzakelijke grootschalige mobiliteitstransitie op het project Oeververbindingen, met het oog op de klimaatopgaven: “Een fundamentele verandering in (grootstedelijke) mobiliteit is geen luxe meer, ook geen keuze, maar harde noodzaak én onontkoombaar”.

leaderboard