Overslaan en naar de inhoud gaan
Steun voor varend meetcollectief van CoVadem
‘Weten welke dieptes je voorgangers hebben gemeten, op het stuk rivier waar jij straks vaart’.
Steun voor varend meetcollectief van CoVadem

‘Droogte zal binnenvaart ook deze zomer dwarszitten’

Na 2018 en 2019 beleeft Europa dit jaar de derde droge zomer op rij. Voor de binnenvaart betekent dit vrijwel zeker weer langdurig extreem laagwater op de rivieren. Dat lijkt op korte termijn gunstig, want het zorgt voor meer vraag naar scheepsruimte en laagwatertoeslagen, maar kan op lange termijn tot ladingverlies leiden doordat verladers zulke risico’s mijden en uitwijken naar het spoor en de weg.

Een van de kansrijke oplossingen voor het dreigend verlies van marktaandeel is CoVadem, het innovatieve platform dat actuele informatie geeft over waterdieptes op de Waal en Rijn - op basis van big data, verzameld door de binnenvaart zelf. De droogte had in 2018 merkbare gevolgen voor de voorraden en productieprocessen van bedrijven. Toen benzinestations in Duitsland zonder brandstof kwamen te zitten, werd bij het grote publiek op slag duidelijk hoe belangrijk binnenvaart is voor de industrie en de economie.

Het CBRB en BLN-Schuttevaer pleiten voor infrastructurele maatregelen om de Rijn en de Waal beter bestand te maken tegen laagwater door langdurige perioden van droogte. Duitsland studeert al op stuwen of andere manieren om waterreserves op te slaan. Nieuwe scheepsontwerpen die minder diep steken en bij laag water relatief meer lading kunnen meenemen, kunnen ook helpen. Daarbij kan CoVadem een waardevol hulpmiddel zijn.

“Met de informatie weet de scheepseigenaar met welke diepgang hij nog veilig kan varen”, vertelt CoVadem-directeur Meeuwis van Wirdum. “Dat maakt het mogelijk om veilig de optimale hoeveelheid lading te vervoeren. Dat is goed voor zijn rendement en gunstig voor de klant. Als je zicht hebt op de rivierbodem, kun je daarnaast de meest ideale koers volgen op de rivier en dat scheelt brandstof en CO₂-uitstoot”.

Minst Gepeilde Diepte

Brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer onderschrijft de voordelen van CoVadem. BLN-beleidsadviseur Marleen Buitendijk zegt: “Het is het enige serieuze instrument dat nu voorhanden is en enig soelaas biedt. Bij laagwater is de Minst Gepeilde Diepte, die Rijkswaterstaat voor de vaargeul in de Waal afgeeft, maatgevend. Dat zegt feitelijk niets over het hele traject van Rotterdam tot Bazel. Dat kan alleen met real time-dieptemeting zoals CoVadem die doet, dankzij al die schepen die meten.”

Als het aan BLN ligt, sluiten daarom zo veel mogelijk schepen aan bij het meetcollectief. Buitendijk: “De data die de dieptemeter van elk afzonderlijk schip oplevert, zijn niet zo heel interessant. Het gaat om de grote hoeveelheid data van alle deelnemende schepen én de verrijking daarvan tot handige informatie, waar iedereen die meedoet van profiteert. Zo weet je in feite welke dieptes je voorgangers hebben gemeten, op het stuk rivier waar jij straks vaart”.

 

 

leaderboard