Overslaan en naar de inhoud gaan
staatje
Dalende overslagcijfers Port of Switzerland.

De Rijn verdampt en houdt nog lang laagwater

De Bundesanstalt für Gewässerkunde (BfG), het Duitse nationale instituut voor waterkunde, meldt voor de Nederrijn de laagste waterstanden van deze eeuw. Ook al gaat het regenen - dan nog zal het waterpeil lang extreem laag blijven. Want het regenwater zal eerst grondwaterreservoirs opvullen voordat het in de Rijn zal afvloeien, aldus de prognose van de BfG.

JUDITH STALPERS

Voorlopig verwachten de weerexperts geen grote neerslag voor westelijk Duitsland. Dus blijft alleen al daarom de vaardiepte verder dalen. Weliswaar verdampt niet meer zo veel water als in de zomermaanden, bij deze 'gouden, droge oktoberdagen' gaat overdag nog heel wat water als nevel de lucht in, aldus het BfG. Terwijl tegelijkertijd waterwerken, boeren en particulieren met waterbronnen in hun tuin water uit de bodem onttrekken. En ook daar vallen bronnen droog. Er zijn al kleine gemeentes waar de bevolking hun drinkwater per tankwagen krijgen aangeleverd. Het BfG verwacht dat het waterpeil op het belangrijkste scheepstraject van Europa de komende week, zo niet weken verder daalt.

Op 15 oktober zakte in Duisburg de pegel op 171 centimeter. Dat is drie centimeter onder het niveau van het droge jaar 2003. Ook in Emmerich werd een nieuw record van de eeuw gehaald. Met 22 centimeter is dat zes centimeter onder het 2003-niveau. Düsseldorf en Keulen liggen momenteel met resp. 41 en 88 centimeter op hun pegellatten op koers om eind deze week ook hun laagterecords te breken (in 2003 resp. 40 en 81 centimeter). Overigens draagt de Rijn na de zomer in september en oktober altijd minder water dan in de rest van het jaar. Dit jaar is het wel extreem laag. In 1971 was de situatie nog extremer. Toen bereikte de Rijn in Duisburg slechts de 158 centimeter markering.

De invloed op de binnenvaart zou, volgens de BfG, beperkt zijn, want er bestaat geen vaarverbod in het geval van extreem laagwater. Schippers moeten zelf inschatten of en hoeveel ze nog kunnen vervoeren. De schepen kunnen dan wel minder vracht opnemen om nog veilig door de vaargeulen te kunnen varen. Daarvoor varen er meer schepen over de Rijn, valt uit hun mond te horen.

Haven Mannheim minus 32 procent

De jongste cijfers van de Rhein-Neckar Hafengesellschaft Mannheim (HGM) spreken een andere taal. Het overslagvolume aan de waterkant viel in september 32 procent lager uit dan dezelfde maand in 2017. Totaal werd 515.000 ton aan waren overgeslagen. Met name de overslag van vloeibare brandstoffen en gas (– 62 procent) en containers (-50 procent) ging drastisch achteruit. De haven wijdt de krimp geheel aan de laagwatersituatie. In Mannheim ankerden in september bijna even veel schepen als het jaar ervoor, namelijk 670 (-2). Dat er meer scheepsverkeer is om kleinere vrachtvolumes te compenseren valt in ieder geval in Mannheim niet te constateren.

Ports of Switzerland minus 47 procent

De laatste cijfers van de havens in Bazel (zie staatje) zijn van augustus dit jaar. In die maand viel de waterzijdige overslag met bijna de helft naar 298.000 ton, terwijl 2017 juist een gezonde trend naar boven uitwees. Het aandeel daarvan in containers viel met 27 procent vergeleken met een jaar eerder. Ook daar is laagwater de reden voor de krimp. 

leaderboard