Overslaan en naar de inhoud gaan
klok
De Carl Straat (voorgrond) krijgt een opvolger. Foto Damen
Oplevering in 2020

Damen bouwt nieuw duikerklokschip

WSA Koblenz (Wasser- und Shifffarhrtsambt) heeft Damen Shipyards Group een contract gegund voor de bouw van een nieuw duikerklokschip. Het vaartuig wordt de opvolger van een bestaand schip - de Carl Straat, dat sinds 1963 in bedrijf is. Het nieuwe werkschip wordt net als zijn voorganger ingezet op de Rijn en haar zijrivieren.

Prof. dr. ing. Hans-Heinrich Witte, president van het directoraat-generaal van WSA Koblenz, zegt: "Het nieuwe moderne duikschip wordt een uniek exemplaar. Het zal gebruikt worden voor belangrijk werk op de rivierbedding bij bouwinspecties". Het schip kan daarnaast worden gebruikt om een grind- of rotsachtige bodem te bewerken en daar monsters te nemen door middel van boringen. Het moderne duikerkloksysteem inclusief het hefmechanisme maken het mogelijk om op de rivierbodem actief te zijn zonder het waterniveau te hoeven verlagen.

Marius van Wijngaarden van Damen: “Dit is een speciaal vaartuig. Echt een unicum in de wereld en omdat de Carl Straat bijna 60 jaar oud is, wordt dit een once-in-a-lifetime werkervaring”. Het nieuwe schip krijgt een krachtige dieselelektrische voortstuwing die zal voldoen aan de EU Stage V-norm en met een constante kruissnelheid van 13 kilometer per uur. Met een lengte van 69 meter is het schip 17 meter langer dan de Carl Straat.

Dames bouwt het schip bij Damen Shipyards Hardinxveld, met als planning om het schip in 2020 op te leveren.

schipp

leaderboard