Overslaan en naar de inhoud gaan
De haven van Amsterdam
De haven van Amsterdam, eind- of beginpunt voor veel vrachtschepen over het IJ

COV: ‘Vergeet de scheepvaart niet bij nieuwe oeververbinding voor het IJ’

Het Centraal Overleg Vaarwegen heeft er nogmaals bij de adviescommissie van de gemeente Amsterdam voor gepleit om te kiezen voor een oeververbinding onder het IJ door, in plaats van een brug te bouwen over een van de drukste vaarwegen van Nederland. Dit onder meer vanwege de vele bezwaren vanuit de scheepvaart. 

De nieuwe oeververbinding in Amsterdam moet Amsterdam-Noord en Amsterdam-Centrum met elkaar verbinden. Die verbinding zou onder meer een fietsbrug vormen vanaf het Java-eiland naar de noordoever. De organisatie hoopt dat de gemeente voldoende rekening zal houden met de belangen van alle vormen van scheepvaart. 

“De voorkeur van de gemeente Amsterdam voor een brug vormt volgens ons een onverstandige keuze”, zo zegt het COV. “Voor veel partijen, waaronder de scheepvaart, heeft dit grote nadelen. Een brug over een drukke Europese vaarweg zoals het IJ vormt een belemmering voor de scheepvaart en brengt nautische gevaren met zich mee”. 

Het COV verwijst onder meer de haven van Amsterdam die de vierde haven van West-Europa is en waarvan 44 procent via de binnenvaart over het IJ wordt aangevoerd en waarbij sprake is van schaalvergroting. Mede daarom is het zinvol om juist te investeren in het voorkomen van infrastructurele barrières. Door de schaalvergroting en de toename van vaarverkeer, komt ook de nautische veiligheid in het gedrang: een brug vergroot de risico’s volgens het COV. “Nu een brug bouwen is gezien de ontwikkeling die het containertransport doormaakt zeer onverstandig”, zo zegt het COV. “Een brug wordt gebouwd voor honderd jaar. Dit betekent dat een investering van vandaag het systeem bepaalt voor de komende eeuw. De verstedelijking zet door en het verkeer intensiveert, dat vraagt vooruit denken en investeren in infrastructuur die ook de toets des tijds gaat doorstaan. Wij pleiten ervoor om juist nu de verkeersstromen structureel te scheiden en te kiezen voor de bouw van een tunnel in plaats van een brug. Dan zullen in de toekomst veel problemen worden voorkomen en kunnen alle modaliteiten zich onafhankelijk van elkaar verder ontwikkelen”. 

Video

Bekijk hieronder een gesprek dat onze verslaggever eerder had met Ronald Otten, de managing director van de Oranjewerf. 

leaderboard