Overslaan en naar de inhoud gaan
maas
Op de Noord. Archieffoto

Containerschip Maas krijgt waterstofaandrijving

Het is zover. Ontwikkelings- en leasebedrijf Future Proof Shipping kan zijn eerste zero-emissieschip realiseren. Nog dit jaar moet de ombouw van de msc Maas met een waterstof-elektrisch aandrijfsysteem gereedkomen. FPS heeft Holland Shipyards Group (HSG) kunnen winnen voor de ombouwoperatie.

Het 110 meter lange en 11,45 meter brede schip gaat voor 100 procent op waterstof varen, meldt FPS. De ombouw op de HSG-werf in Hardinxveld vindt in het derde kwartaal van dit jaar plaats. Nog in december 2021 komt de Maas dan weer in de vaart. Het hele dieselaggregaat-systeem wordt ontmanteld en vervangen met een modulair opgebouwde aandrijving. Dat wil zeggen, waterstoftanks, een PEM-brandstofcellenstacks dat waterstof in elektriciteit omzet, batterijen en een elektrische motor.

De modulaire opbouw vereenvoudigt het onderhoud en eventuele vervangingen van eenheden. De waterstoftanks en de brandstofcellenstacks komen in de laadruimte te staan. De 1000 kilo zware tanks, voor het bij 30 bar gecomprimeerde waterstof, staan in 40-voets containers bovenop de stacks.

Drievoudige redundantie

Het brandstofcellensysteem heeft een drievoudige redundantie. Als er één deel uitvalt zijn er nog twee delen van het systeem die blijven functioneren. Tezamen hebben ze een capaciteit van 825 kW voor zowel de aandrijving als alle boordfuncties. De 504 kWh lithium-ionen batterij levert extra energie voor peak performance, en kan flexibel als reservecapaciteit dienen. Het systeem heeft een 750V stroomcircuit en een elektrische motor voor de aandrijving van de propellers.

FPS wil de komende vijf jaar tien emissievrije schepen voor de binnenvaart en shortsea-sector afleveren. Het bedrijf treedt als projectontwikkelaar op tussen eigenaren, technische partners en subsidiegevers. De kick-off van deze missie doet FPS eerst met een eigen schip dat is gecharterd voor transport van containers tussen Rotterdam en Antwerpen. Op jaarbasis vermijdt de nieuwe aandrijving 2000 ton aan CO₂-emissies.

De retrofit van de msc Maas wordt financieel ondersteund door het INTERREG North Sea programma van de Europese Unie, de haven van Rotterdam via het EICB en de subsidiepot voor Duurzame Scheepvaart van het RVO.  

leaderboard