Overslaan en naar de inhoud gaan
duisport
Deel van de multimodale haven van Duisburg, duisport, vanuit de lucht gezien. Foto duisport

Containeroverslag Duisburg groeit zelfs in crisistijd

Het havenbedrijf van Duisburg, duisport, meldt positieve resultaten in de containeroverslag over de eerste drie kwartalen van het jaar. Deze overslag groeide met twee procent ten opzichte van het jaar tevoren. Voor het hele jaar verwacht haven-CEO Erich Staake dit groeicijfer te kunnen vasthouden. Andere sectoren lopen een stuk slepender in dit coronajaar.

De totale goederenoverslag in de grootste Duitse binnenhaven ging in de eerste negen maanden van het jaar dan ook achteruit. De kolenoverslag loopt structureel terug vanwege de sluiting van kolencentrales in verband met de energietransitie. Ook lijdt de staalindustrie in de regio Duisburg zwaar onder de zwakke conjunctuur, waardoor ook in die sector minder via de haven werd overgeslagen. Voor 2020 rekent Staake voor zijn haven dan ook op een krimp van vier tot vijf procent op het totale volume.

Zijderoute

Een lichtpuntje in de haven is de containeroverslag, en vooral de containertransporten per trein. Het containervervoer via de nieuwe, ijzeren Zijderoute, die Chinese regio's - dwars door het Euraziatische continent verbindt met West-Europa, blijft toenemen. Tot en met september verdubbelde de overslag van het aantal containers op deze China-connectie vergeleken met dezelfde periode in 2019. Duisburg heeft als pionier met de Chinese handelspartners een spilfunctie opgebouwd als verdeelpunt voor de waren uit China. Het zijderouteverkeer omvat acht procent van het totale containeroverslagvolume in Duisburg.

@Foto: Duisport

leaderboard